Een Instagram decennium: hoe dit platform ons reisgedrag verandert

Een yoga-retreat op Ibiza, een airbnb in New York, wat je ook voor vakanties en tripjes hebt gemaakt, je hebt ze vastgelegd met je smartphone. En waarschijnlijk gedeeld op Facebook of Insta. Bijna een Instagram decennium verder, blikken we terug op dit platform dat de manier waarop we reizen en waar we heen gaan heeft veranderd. Door het delen van jaloersmakende foto’s en het taggen van locaties.

Hoe komt het dat Instagram zoveel invloed heeft gehad op ons reisgedrag?

Wie een reis of vakantie gaat maken, wordt beïnvloed door reizen van vrienden en bekenden. Maar steeds belangrijker: we kijken op Instagram voor inspiratie. Je kunt op locatie zoeken en zo de leukste plekken ontdekken op basis van foto’s van mensen die er voor jou geweest zijn. Peer-top-peer. In een (WeSwap) onderzoek onder 2.000 18-34-jarigen zei 37% van de respondenten dat hun keuze van vakantiebestemming werd beïnvloed door sociale media, en 31% zei dat het online plaatsen van vakantiekiekjes net zo belangrijk was als de vakantie zelf.
Het platform waar we dit voornamelijk doen, Instagram, is van origine een foto-sharing platform en bestaat sinds 2010. Niet alleen zijn mensen met een passie of skill vanaf hun zolderkamer bekend geworden via Instagram. Ook had elk lokaal winkeltje, kleine camping of schattige B&B diezelfde mogelijkheden dankzij Instagram. Met de juiste instaproof inrichting, liefde voor foto’s en het aantrekken van influencers kwamen ook de kleintjes naar boven rollen in dit Instagram decennium.

Maar het is niet altijd even handig toch, als iedereen weet van die mooie plekken?

Het nadeel van het kunnen delen en zien van alle foto’s en de allerleukste locaties: populaire locaties worden alleen nog maar populairder: de Mount Everest, Venetië, de Trevifontein, ons eigen Amsterdam en Santorini in Griekenland. Het wordt er drukker en drukker. Er bestaan initiatieven van locals die de drukte proberen tegen te gaan: ze houden hun fijnste plekjes voor zich en taggen de locaties nooit op Insta. Toeristen hotspots worden afgesloten voor bepaalde dagen of uren. Venetië is bezig met het verbieden van cruise ships, Curacao zou ooit wel eens kunnen volgen.

Zo maakt iedereen toch dezelfde foto, dan wordt het toch saai?

Veel originaliteit LIJKT er niet over, gezien iedereen dezelfde foto maakt. Ben je op de locatie gekomen, dan ga je ook op zoek naar die geweldige plek voor de foto die je gezien hebt op Insta. Zoek maar eens op Instagram met de hashtags #oiasantorini #fontanaditrevi of #iamsterdam en je ziet heel veel van hetzelfde. De massa blijft doen wat de massa ziet en liket.
Dankzij het steeds meer bewust worden van het feit dat vliegen vervuilend is, en er sprake is van overtoerisme, gaan we bewuster op zoek naar originele plekken dichterbij. Zo zijn het afgelopen jaar treinreizen weer een stuk populairder geworden. En daarnaast is er een trend in opkomst dat we meer en meer het echte leven laten zien, niet alleen maar dat perfecte plaatje.

Het verbergen van Likes op Instagram, heeft dat ook effect op reizen?

Instagram verbergt nu in 8 landen de likes voor kijkers. Ook al is het slechts cosmetisch, want je ziet het aantal likes niet, maar je kunt het wel uitzoeken als je verder tikt, heeft het hopelijk het beoogde effect: dat vooral jonge, mogelijk beïnvloedbare mensen de berichten die ze zien niet leuk vinden omdat iedereen ze leuk vindt, maar omdat ze dat zelf ook vinden. En dat ze niet meer teleurgesteld raken over hun eigen leven als ze de populariteit zien van de perfecte plaatjes van anderen. Dus ja, het verbergen van likes kan effect hebben op het willen maken en plaatsen van het perfecte plaatje. Doordat we niet weten of deze plaatjes zo populair zijn, kan de drang naar het zelf maken verminderen.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Volg dan Isabel Mosk en Laura Vlaanderen op Instagram!

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *