De illusie van authenticiteit op Youtube

 Ilja Leonard Pfeijffer, van het boek Grand Hotel Europa, schreef de volgende quote op de dag dat Youtube 15 jaar bestond:

“Maar er groeit nu dus een generatie op die niet zoveel geeft om moraal, kennis of vaardigheden. Het doel van hun leven is om mensen na te doen die de illusie van authenticiteit wekken. Om te slagen in de wereld en om misschien zelfs beroemd te worden volstaat het om jezelf te zijn.”

Het is een uitspraak om over na te denken. Deels zit er waarheid in deze uitspraak. Authenticiteit is een kracht van nu en is iets wat velen nastreven. Is authenticiteit überhaupt mogelijk als je jezelf filmt en edit? Ik denk nog steeds dat het mogelijk is, wellicht verschillen onze visie op het woord authentiek. En hoe echter, hoe meer mensen van je houden. Natuurlijk komen daar de copycats, die de authentieke mensen proberen na te doen, maar die worden dan ook nooit zo groot. En om te beweren dat de populaire influencers, vloggers, Instagrammers geen vaardigheden hebben, vind ik veel te ver gaan. Andere vaardigheden, dat zeker!  Degene die NU beroemd zijn, zijn first movers, degene die: 

  • als eerste creatieve aansprekende content wisten te maken
  • als eerste begrepen dat social media betekent dat je daadwerkelijk in contact moet komen met je volgers en fans
  • wel degelijk met een gefocust onderwerp of een skill begonnen zijn: gaming bij de jongens, make-up bij de meiden. Op Insta is het wel een ander verhaal. Als je mooi bent kom je ver. Mits je mooie selfies maakt en een slimme strategie hanteert. Zie je, kun je toch echt wel wat.
  • de gave hebben goed te kunnen vertellen en/of toffe video’s te kunnen maken en/of kunnen editen 

Wanneer men een grote schare fans heeft verzameld, na het laten zien van talenten, passie of expertise, komt de vraag van fans en volgers of zij hun leven, hun lifestyle willen delen. Daar worden fans nieuwsgierig naar.
Deze ‘uit het leven van’ filmpjes, over het dagelijkse leven van de Youtuber of Instagrammer worden door veel mensen beschouwd als niksig. 

Daarnaast zijn anderen (met wellicht andere talenten) rijkelijk laat met het maken van ‘diepgaande’ kwalitatieve video’s. Video’s over onderwerpen die ouderen mensen leuk vinden, meestal niet make-up of games. Dat komt oa door het ontbrekende verdienmodel en wanneer je ‘groot’ bent je niet zoveel vrije tijd hebt als jongeren. En omdat veel mensen het domweg niet snappen en/of niet proberen, iets wat jongeren makkelijker aanpakken. 
Conclusie: Authentiek zijn valt niet mee. Zeker als je het na probeert te doen. Maar vaardigheden hebben we allemaal, zeker degene die online groot zijn geworden. Het is alleen zo dat niet iedereen deze vaardigheden op waarde weet te schatten.


Interview op radioprogramma ‘Dit is de Dag’
Ik werd door Radio 1 gevraagd hierover met schrijver Ilja en Mascha Feoktistova van Beautygloss.nl in gesprek te gaan hierover. Het fragment kun je naluisteren op mijn IGTV, Instagram televisie.

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *