Meta vs de EU: betalen voor een reclamevrije app

Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, werd op de vingers getikt door het Europese Comité voor gegevensbescherming; zij mogen geen persoonlijke advertenties meer tonen op basis van jouw gebruikersgegevens. Als reactie biedt Meta nu een abonnementsmodel als oplossing. Maar is dat ook een echte oplossing? Meta vs de Eu!

 

Meta houdt bij wat je op Facebook en Instagram zet, aanklikt of leuk vindt en trackt je verder in andere apps. Ze gebruiken die informatie voor het aanbieden van persoonsgerichte advertenties, op basis van onder andere je woonplaats, leeftijd en opleiding, en bv de plekken die je bezoekt. Het verwerken van de persoonlijke informatie van miljoenen mensen op Facebook is hèt verdienmodel voor Meta.

De EU vindt dat mensen recht hebben op online privacy en dat bedrijven geen gegevens van je mogen verzamelen en verwerken, zonder dat ze dat aan je vragen.  Nu weten de meeste mensen inmiddels dat gebruik maken van deze gratis producten betekent dat je reclames ziet. Maar je hoort dat eerst te vragen en opties te bieden. Daar zit het probleem. Daarom heeft de EU  verschillende hoge boetes aan Meta opgelegd.

Als reactie hier op heeft Meta ons een melding voorgeschoteld met een keuze: ‘abonneer je op Meta voor 12,99€ per maand en je ziet geen reclames meer, of ga akkoord met het verwerken van je data en blijf de service gratis gebruiken’.

Wat de EU hier mee wil bereiken (beschermen van je privacy) wordt hier dus niet helemaal mee bereikt,  want Meta blijft de data gewoon verzamelen, alleen tonen je geen advertenties meer. Eigenlijk zouden we ze moeten vragen minder data te verzamelen en op te slaan.

Denk goed na over wat jij als gebruiker nu eigenlijk wil:

    • Wil je ècht geen (persoonlijk of onpersoonlijk) reclames meer als gebruiker, dan kun je dat hoge bedrag van 12,99€ per maand betalen.

    • Wil je niet dat ze je data verzamelen, dan kun je de service beter niet meer gebruiken, want die optie bieden ze helemaal niet.

    • Wil je controle over je eigen data? Je kunt je advertentie interesses opvragen bij Meta, maar je kunt daar vervolgens weinig mee doen. En in dit laatste punt zit de echte oplossing: die controle.

De AP, autoriteit persoonsgegeven, kijkt nu naar of deze melding wel okay is, want geef je de gebruiker een daadwerkelijke keuzemogelijkheid? Eigenlijk zou het een keuze moeten zijn, zonder gevolgen. nu is het: wil je geen reclames? Dan is de enige mogeklijheid om 12,99 € te betalen anders kun je geen services meer gebruiken.

Ik moet zeggen: ik vind reclames in video’s bloedje irritant. Zoals bij de players van NPO, RTL of Youtube. Dan heb ik liever het model van Meta: die reclames kan ik ten minste weg swipen. En bovendien zijn het exact de producten die me aanspreken, dankzij die data die ze verzamelen. Alleen vind ik wel dat ik teveel reclames krijg. En maak ik me ook wel zorgen over al die data die ze van me verzamelen:  moet dat echt en is het wel veilig, daar in handen van Meta? Wat zijn die gevaren eigenlijk precies?

Dat ga ik binnenkort nog in mijn podcast ‘een podcast over social media’ bespreken met een data en/of privacy deskundige! Want Meta vs de EU ga ik sowieso op de voet volgen.

Meer lezen? Ik vond van alle research die ik heb gedaan, dit artikel het beste: https://www.washingtonpost.com/technology/2023/10/31/facebook-subscription-no-ads/

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *