Van een nieuwe messaging app die Threads heet, een chatsticker in Stories tot shoppingtags en creator-accounts, elke dag komt er wel een functionaliteit bij of wijziging in de Instagram app. Dé 10 Instagramtrends van 2019: de update die je niet mag missen om Instaproof te blijven!
Voor alle Instaproof boekbezitters: dit is een dikke vette Instagramupdate voor jullie! 🙌
1. Profielpagina
Anno 2019: de profielpagina wordt steeds drukker. Facebook ontwikkeld in een razend tempo steeds meer functionaliteiten om tegemoet te komen aan de wensen van bedrijven, die graag zijn waar het grote publiek te vinden is en op een professionele manier met het social media kanaal willen omgaan. In de zomer van 2016 werden Stories toegevoegd, een nieuwe en andere vorm van content, die ook op een andere plek gepubliceerd en gekeken wordt. Dat is een tweede contentlaag in Instagram, die je inzet met als doel de band met je volgers te vergoten. Lees meer over Stories in trend 3. In 2019 voegden ze ook nog eens IGTV, Instagram televisie, toe als derde contentlaag (zie trend 4) en in Stories vind je ook de contentvorm livestreamen, een vorm die je wederom met andere doeleinden inzet om volgers het gevoel te geven dat ze onderdeel zijn van jouw leven of belangrijke gebeurtenissen.
En remember: je hebt maar plek voor één link, en dat is in je profielpagina. Maak daarom een landingspagina op je website voor Instagram, gebruik Linktr.ee of bv de betaalde versie van de tool Later om een visuele landingspagina voor je te creëren, met hun Linkin.bio service.
A Overtuig mensen met je profielpagina
De profielpagina is de plek waar je mensen moet overtuigen om jou te gaan volgen. Je homepage. Mensen komen ook bij jou terecht via hashtags of wanneer anderen jou noemen of taggen, maar voordat ze je gaan volgen checken ze eerst je profielpagina. Op een klein mobieltje. Dus alles moet er crystal clear uitzien. Vroeger was het makkelijker om volgers te krijgen dan nu: de profielpagina was eenvoudig en mooi. Tegenwoordig zijn er veel functionaliteiten die afleiden van de fotofeed en mensen minder goed de kans krijgen het echt verhaal te zien. Ze beoordelen in een paar seconden of het account leuk/relevant/interessant genoeg is voor ze. De relevantie voor je doelgroep is nummer een, en als dat met ‘mooie’ foto’s of video’s gebeurt kan het iets sneller gaan qua groei.
B Pitch jezelf in je profieltekst
Neem je profieltekst goed onder de loep: spreekt deze je volgers aan? Maak je gebruik van de beeldtaal van Instagram: emoji’s? Staat er iets in wat heel eigen is, een motto, een quote, een missie? Vertel je de potentiële volgers wat ze van je kunnen verwachten op Instagram zelf? Pitch jezelf en je business in 150 tekens, ook emoji’s dus!
C Veel navigatie items: wat moet je er mee?
Daarnaast heb je vele navigatie items op je profielpagina. Het icoontje van de tags is belangrijk geworden. Hier vind je foto’s van jouw merk waarin je door anderen getagt bent. Een belangrijke plek omdat steeds meer mensen hiernaar kijken en mensen ook daadwerkelijk vaak bedrijven taggen in hun foto’s. Als je een visueel aantrekkelijk product hebt kun je hier heel veel beeldmateriaal van gebruiken. Kijk ook regelmatig bij je hartje: zo zie je welke mensen op jou reageren. Wees sociaal en reageer ook op hun berichten, maar alleen als je het echt meent. In het midden vind je diverse iconen, afhankelijk van of een account dat type content ook inzet: het gaat hier om de shop, eigen filters en IGTV.
D Uitgelichte Stories
Stories verdwijnen na 24 uur uit de Storiesfeed van anderen. Maar gelukkig kun je ze op je profielpagina bewaren, in verschillende categorieën. Meer over Stories zelf lees je bij trend 4. Dit bewaren doe je overwegend voor jezelf, er kijken niet veel mensen naar Uitgelichte Stories, omdat hier nogal wat stappen voor nodig zijn. Ze zijn wel een mooie aanvulling op je profielpagina, je kunt de diversiteit aan onderwerpen/rubrieken/mensen laten zien binnen je bedrijf. En dit is de content die je merk ècht laat leven, vooral de videos in Stories. Zorg voor niet teveel uitgelichte Stories, zet het belangrijkste woord van de categorie vooraan (er worden maar 11 tekens getoond) en kies een passende coverfoto. Je kunt er zelf een uploaden van je telefoon. Zelfgemaakte icoontjes zijn stylish verantwoord, maar foto’s, liefst close-ups, maken beter duidelijk wat er zich afspeelt in deze categorie. Leuk om ze bij elkaar te laten passen, een serie.
2. Algoritme
Hoewel geen echte Instagramtrend, het algortime is al bijna drie jaar bepalend hoe, of en waar jouw volgers jouw content voorbij zien komen in de fotofeed. Voor Stories geldt hetzelfde, ook in Stories zie je de berichten niet chronologisch. De volgorde hiervan een mysterie? De exacte formule wel, ja. Die wordt continue veranderd naarmate de functionaliteiten van de app veranderen, er nieuwe bijkomen en daarmee ook ons gedrag als gebruikers veranderd. We krijgen de content van accounts te zien waarmee we de meeste interactie hebben. Interactie in de vorm van likes, maar die worden steeds minder belangrijk omdat Instagram in een aantal landen test of de likes niet in zijn geheel verwijderd moeten worden, in het kader van de mental health van jongeren. Zeggen ze. Maar een veel belangrijke graadmeter in interactie zijn reacties en reacties op reacties. Een echt gesprek! Denk daarnaast aan het uitkijken van een video (pluspunten) of het wegswipen naar een ander account (minpunten), aan DM’s, taggen, delen in Stories en bewaren, al deze acties tellen mee in dit algoritme. Daarom moet je je best doen niet alleen maar te zenden, maar daadwerkelijk content te maken die jouw volgers interessant vinden en waar ze op reageren. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Lees dan meer in trends 4, 6 en 7: Stories, sociaal zijn en tagging.
Bedrijven: stop met zenden, start of doe mee in een gesprek!
3. Jouw fotofeed
Voor 2019 zijn er twee dingen heel belangrijk: hoe aansprekend is jouw fotofeed voor je (potentiële) volgers, en hoe herkenbaar is elke foto ‘los’ in de timeline wanneer men je al volgt. Ook hier geen Instagramtrends, maar door meer gebruikers en een overload aan content superbelangrijk. Volgen je volgers je om jou als persoon? Plaats dan zoveel mogelijk selfies! Volgen ze jou om je projecten, je huis, je huisdier of kinderen? Plaats die dan altijd, geen uitzonderingen. Je kunt ook herkenbaar worden in de feed door een zeer herkenbare stijl te hanteren, zoals @zilverblauw of door voor rubrieken te kiezen die je altijd op eenzelfde manier vormgeeft. Een voorbeeld van een herkenbare rubriek is de enige rubriek die Rumag hanteert: de quote. De witte kapitalen met een punt tussen elk woord , op een zwarte achtergrond. Zorg voor helderheid wat betreft onderwerp en liefst ook mooie foto’s. Herkenbaarheid is in alle opzicht HET woord voor 2019 en alle social media. Voor deze herkenbaarheid ook door in je Stories. Hiervoor ontwikkel je een eigen beeldtaal. Je huisstijl, maar dan uitgebreid met een aantal kernwoorden vanuit je visie en missie en richtlijnen voor fotografie, video’s, tekst over beeld en de geanimeerde beelden.
Je ziet ook steeds meer account rubrieken inzetten: een wist-je-dat-woensdag, een throwback thursday, een veggie friday. Een rubriek met een vast format: 1 onderwerp, vaste vormgeving, vaste verschijningstijd. Heel slim, want zo creëer je herkenbaarheid voor je volgers en is het voor jezelf duidelijker wat je wekelijks moet posten.
4. Stories
Stories, ze zijn er al drie jaar en inmiddels de meest populaire vorm van content in Instagram: staand, tijdelijk (24 uur) en in de app zelf te bewerken met o.a. tags: locatietags, hashttags en mentions om gevonden te worden. Je maakt Stories om de band met je volgers te versterken, de interactie omhoog te krijgen. Door hier het principe van storytelling toe te passen, je volgers letterlijk mee te nemen in je leven en jouw bedrijf kunnen mensen die band met je vormen. Ze leren je kennen. Wees dus ook hier persoonlijk, durf fouten te maken en maak ze vooral niet te gelikt, het is geen reclamefolder zoals je bv ziet bij designermerken als Chanel.
Het lastige van Stories is dat je er niet makkelijk nieuwe volgers mee trekt. Stories van de mensen die je volgt worden slechts bovenaan de feed op je homepage getoond. En dan zie je nog niet eens de in houd, alleen de profielfoto’s van mensen. Sinds een tijdje krijg je door je feed heen ook wel eens een aantal Stories aangeraden, met een screenshot uit je Stories zelf eraan toegevoegd, dat is een enorme vooruitgang wat betreft views, maar nog altijd niet genoeg om er ook mee ontdekt te worden. Dus ondanks dat ze belangrijk zijn om te maken, zul je er niet hard door groeien.
Doordat er geen openbare interactie is met je volgers, je ziet geen likes of reacties, is de interactie een 1-op-1 verhaal, en dat kan betekenen dat ze veel tijd kosten wanneer mensen gaan reageren. Maar bedenk je dan: als mensen gaan reageren doe je iets heel goed! En dan kun je het echte gesprek aangaan! Dit is eveneens de richting die het moederbedrijf Facebook wil opgaan: alles privé in plaats van openbaar. Omdat ze gemerkt hebben dat mensen inmiddels weten wat het gratis gebruik maken van een tool als Facebook en Instagram ze kan kosten: hun privacy. En met name jongeren willen graag communiceren met hun eigen kringen, niet met de hele wereld. Stories zijn voor iedereen die niet in het openbaar wil converseren, de ‘ouderwetse’ feed met shopping mogelijkheden en links voor bedrijven en influencers. Zo ontstaat er meer en meer een tweedeling in de app, en daarom waarschijnlijk ook het lostrekken van bepaalde activiteiten in aparte apps.
A Interactie elementen
Je kent ze vast: de emoji-slider, de poll, de vragenfunctie, de quiz, chat, aftellen, de donatiesticker. Hoe meer je volgers reageren via deze elementen in je Stories, hoe meer ze van je content in Stories blijven zien. Omdat in Stories geen openbare interactie mogelijk is, is het slim om deze elementen regelmatig in te zetten, liefst in een vast format, zoals bv, de Feit of Fabel-vrijdag van @makesciencework.
De chat is het laatst toegevoegd aan Stories en kun je gebruiken als je met een groep mensen over een bepaald onderwerp wilt praten in een privé-omgeving. Daarnaast is het bij de meeste accounts mogelijk om in Stories muziek toe te voegen en songteksten. Stories worden op deze manier meer en meer videoclips.
B Filters
Het originele Snapchat heeft de allerleukste filters, iedereen is bekend met de hilarische man/vrouw/kind face swap. En naast gezichtsfilters hebben ze ook omgevingsfilters, je kunt 3D creaties, zoals sneeuw of sterren, of een dansende baby toevoegen aan de werkelijkheid. De filters vallen onder het fenomeen dat we augmented reality noemen, er wordt iets toegevoegd aan de werkelijkheid. De ontwikkeling van mogelijkheden met augmented reality zal de komende tijd exponentieel toenemen, omdat het door social media, en eigenlijk gewoon de camera op je smartphone, toegankelijk wordt voor iedereen en op alle momenten. Denk bijvoorbeeld aan make-up filters, zoals die van het HEMA merk B.A.E, waarbij je de nieuwste make-up eerst zelf kunt uitproberen. Instagram heeft eigen ontworpen filters en is net als Snapchat gaan samenwerken met zogenaamde filtercreators. Je kunt je eigen filters kan creëren, mits je wordt goedgekeurd door Instagram en een geverifieerd account hebt. Zo ontwikkelde de Nederlander @ChrisPelk kaleidoscoop-achtige gezichts- en omgevingfilters en groeide naar meer dan een miljoen volgers, omdat je wanneer je de filter zelf wilde toepassen, de filtermaker moest volgen. Ook ontwikkelde hij filters voor merken, zoals een hartjesfilter voor het mediamerk vtwonen.
C Livestreams
Binnen Stories kun je kiezen voor LIVE, je kunt live uitzenden en kijkers kunnen reageren en vragen stellen. Heb je een open account, dan kan iedereen in principe meekijken. Het is lastig mensen die jou niet volgen te laten weten dat je live gaat, dat kan alleen via je eigen kanalen als je website, email of whatsapp. Op het moment van jouw livegang op Instagram kunnen mensen die jou wel volgen een melding krijgen, en je ziet ook het aantal mensen dat op dat moment op Instagram zit. Tijdens de livestream, bijvoorbeeld van een event dat je laat zien, of wanneer je jezelf laat zien of een verhaal vertelt, kunnen de mensen die meedoen hartjes geven, opmerkingen plaatsen of vragen stellen, die je meteen kunt beantwoorden. Het beste kun je voor livegang je volgers al oproepen vragen te stellen, zodat je er alvast over na kunt denken. En de livegang aankondigen is ook slim wanneer je meer kijkers wilt. Je kunt de livestream aan het einde bewaren (kijk voor het download icoon rechtsboven) en je kunt ervoor kiezen de livestream 24 uur te laten staan on je Stories.
Veel influencers gaan op vaste tijden live om vragen van hun fans te beantwoorden, maar ook merken gaan live tijdens events, bijvoorbeeld tijdens een conferentie, modeshow of een lancering van een product of dienst. Er zijn zelfs influencers met een dagelijkse live talk- of kookshow, zoals Defano late live.
D Chat
Wil je livechatten met een groep mensen? Maak een Story, plak de ‘Chatten’-sticker (via het emoji-symbool rechtsboven) erop en geef de chat een naam, bijvoorbeeld ‘Wie is de mol’ of ‘Hotspots Maastricht’. Nu moet je alleen nog even wachten tot de aanvragen van deelnemers binnenstromen en here you go! De chatroom lijkt op die van je Insta-inbox: in een afgeschermde omgeving kan iedereen foto’s, video’s, stickers en teksten met elkaar delen.
5. IGTV: longform video
IGTV is Instagramtelevisie. De plek waar je longform video kunt delen. Staande video’s, 9:16 is de afmeting. Best een lastige voor veel videomakers, die echt anders moeten nadenken over dit formaat. Het formaat dat schreeuwt om een portret: portrait modus en niet landscape. IGTV is lastig te vinden. Op je homepage (huisje) zie je rechtsboven het icoon van IGTV en af en toe krijg je een pushmelding wanneer iemand die je volgt een nieuwe video heeft geüpload. Daarom heeft Instagram waarschijnlijk een aparte app gelanceerd voor deze vorm van content. Maar de app liep niet zo en de views vielen enorm tegen. Vooral omdat je niet makkelijk nieuwe video’s kunt zien van de mensen die je volgt. Bij Stories zie je ze nog bovenin je homescreen, hoewel ook alleen in de vorm van een een profielfoto met een gekleurde cirkel eromheen.
IGTV is vorig jaar gelanceerd en tot nu toe eigenlijk geen succes te noemen wanneer je kijkt naar het aantal views en reacties op de video’s van de gemiddelde Instagrammer. Die van influencers werden gepusht door Instagram zelf en kregen daarom best wel wat views. Kijk eens naar de video’s van Albert Heijn, #LekkerFred van Vjeze Fur en Uit Pauline’s keuken bijvoorbeeld.
Maar eindelijk kun je nu IGTV video’s niet alleen pushen via Stories, maar ook via je gewone fotofeed. Door een video in IGTV te uploaden, kun je aan het einde van het proces ook kiezen om deze te delen in je feed. Mensen krijgen dan een preview van je video te zien en kunnen de hele video op IGTV bekijken.
6. Sociaal zijn: gespreksstarters
De manier om zichtbaar te blijven bij je volgers is om een gesprek te voeren met je volgers. Het liefst ben je de expert of gespreksleider en komen mensen voor een specifiek onderwerp graag naar jou. Vertellen, praten en reageren werkt nog altijd het beste als persoon, mensen praten liever met mensen dan met merken. Als bedrijf zorg je dat je personeel persoonlijk antwoord op social media, niet als bedrijf, maar onder persoonlijke naam. Dat gebeurt steeds vaker in de DM omgeving, de 1-op-1 omgeving van Instagram, te vinden achter het zogenaamde vliegertje.
De verschuiving van openbare gesprekken naar privé is al een tijdje gaande en is in een versnelling terecht gekomen door het Cambrigde Analytica schandaal, waarbij mensen zijn beïnvloed om te te stemmen voor Brexit, Trump en Bolsonaro (de president van Brazilië). Wil je hier meer over weten kijk dan de Netflix documentaire The Great Hack. Mensen zien voor het eerst pas in wat ‘gratis’ gebruik maken van een platform als Facebook, Instagram en Youtube echt betekent: we betalen we met onze persoonlijke data. Data waar bedrijven toegang tot hebben om de ‘juiste’ boodschap op ons af te vuren. En ja, wie bepaalt hoe ‘juist’ die boodschap eigenlijk is?
In sociaal zijn gaat tijd zitten en ook liefde en aandacht voor je volgers. Hoe meer je geeft, hoe meer je terugkrijgt. Verwacht de komende jaren meer contacten met mensen 1-op-1 via social media. De DM-omgeving is de bom, dat is waar je van potentiële klanten, klanten maakt en van bestaande klanten, terugkerende klanten. Hoe je je verhaal vertelt en hoe je mensen hierin betrekt is cruciaal: door authentiek, eerlijk en geïnteresseerd te zijn start of onderhoud je de relatie en het gesprek. Dat doe je door vragen te stellen (en dit te menen) en mensen mee te laten denken over jouw onderwerp, product en of dienst. Nieuws, herkenbaarheid, ofwel
‘me too’ content, kunnen ook een gesprek opleveren, net als content die emoties oproept, van superblij of geroerd tot verdrietig of boos. Elk bericht dat je plaatst moet een reactie opleveren en dus een sociaal component bezitten!
7. Tagging: hashtags, locatietags en andere accounts
Hashtags, locatietags en tagging van mensen zijn geen nieuwe functionaliteiten. Gebruik ze als je meer mensen dan alleen je volgers wilt bereiken, want het zijn marketingtools. Doe bijvoorbeeld een hashtag onderzoek, hier zijn helaas nog geen tools voor, maak daarvoor een mindmap met keywords over jouw merk, product, locatie, dienst, branche en doelgroep. En zoek deze woorden op, in de Instagram app zelf, die de meeste functionaliteiten biedt, om te kijken hoeveel en vaak ze gebruikt worden. Maak een combinatie van niche en populaire hashtags bij je berichten. In de statistieken van je foto’s kun je zien of de hashtags gewerkt hebben, hoeveel kijkers je hebt dankzij het gebruik ervan. Je ziet helaas niet via welke hashtags de kijkers zijn gekomen, het grote geheim van Instagram.
Hashtags zijn voor Instagram wat SEO is voor je website. Je wilt toch ook gevonden worden? Maak lijstjes met hashtags en gebruik niet elke keer dezelfde. Denk aan de volgende twee categorieën:
* BRANDED hashtags > je eigen ‘geclaimde’ hashtags, met je merk- of productnaam erin. Ook die van je campagnes bijvoorbeeld.
* COMMUNITY hashtags > hashtags die bij de lifestyle van je doelgroep horen zoals bv #firgirls of #nevernoteating.
* FUNCTIONELE hashtags > wat staat er precies op de foto? Een #rodejurk? Een #auto of een #blauwelucht? Gebruik ze alleen als je hierdoor gevonden wilt worden en mensen jou ook gaan volgen als ze hierop zoeken. Denk ook aan hashtag categorieën in jouw domein of branche, het onderwerp dat je wilt claimen.
8. Shopping
Shoppen op Instagram is nu al superpopulair én toegankelijk gemaakt voor zowel retailers als shoppers. Ga naar ‘Winkel’ via Explore (vergrootglas-icoon), tik op het shop icoontje in het profiel van een retailer of tik op een shoptag op een foto in je feed. Ben je zelf retailer? Shoptags kun je toevoegen aan je Instagramberichten wanneer je een webshop en een Facebook catalogus hebt. Daarnaast kunnen (geselecteerde) Instagram Creators nu ook shoptags van retailers toevoegen aan hun foto’s! Samenwerken met influencers is nu echt meetbaar geworden! Bedenk wel dat er meer verkocht kan worden dan je daadwerkelijk kunt meten via de link, cookies blijven nog altijd maar 3 weken geldig.
A Instagram Creators
Creators zijn een aparte categorie geworden binnen Instagram, naast de bedrijfsprofielen. Populaire Creators, ofwel makers in het Nederlands, zijn mensen die dankzij hun passie, leven of expertise Insta beroemd zijn geworden, en zij hebben andere wensen dan bedrijven op Instagram en krijgen daarom ook andere mogelijkheden. Naast shoppingtags toevoegen (dat kunnen alleen een aantal geselecteerde accounts) en andere statistieken, is nog niet duidelijk welke verschillen er verder zijn, dit zal ik binnenkort testen.
B Shoppinglijstje maken
Een leuke nieuwe toevoeging is het maken van een wishlist op Insta. Wanneer je een shoppable product leuk vindt, tik je op het product wat vervolgens tevoorschijn komt, tik dan op vlaggetje dat eronder staat om het in je verlanglijst zetten. Je verlanglijst met producten vind je terug bij ‘Opgeslagen’ in het mapje ‘Verlanglijstje’.
9. Strategie, Statistieken en Tools
Een contentstrategie maken voor Instagram? Pak dan het hub hero, hygiene model van Youtube er dan bij, of lees op dit blog meer over mijn aanpak. Dat zijn drie typen content die je voor verschillende mensen in verschillende fases in het oriëntatie of aankoopproces maakt. Hygiene content voor mensen die jou nog niet kennen, en zoeken op bepaalde keywords (hashtags!), Hub content waardoor mensen je beter leren kennen en regelmatig je content willen bekijken (denk in vaste rubrieken!) en hero-content die helemaal typisch-jij is (een campagne of event bv). Maar eerst dus die herkenbare profielpagina, regelmatig topfoto’s of video’s posten in de fotofeed en achter-de-schermen-content in Stories.
A De Interactie Score
Je wilt een goede interactie, maar wat is nu precies ‘goede interactie’? Wat is haalbaar in het aantal volgers, likes en reacties? De inplan- en analysetool Iconosquare onderzocht meer dan 30.000 bedrijfsprofielen en kwam op een gemiddelde interactiescore van 4,7% (april 2019). Hierbij werden onder andere likes, reacties en saves meegeteld. In deze interactiescore werd alleen feed content meegerekend, Stories worden helaas nog niet meegeteld in de meeste engagementtools. Je kunt je eigen interactiescore- en gedrag bekijken in (betaalde) tools als Iconosquare en Later om te ontdekken of er iets beter kan. Helaas bestaan er geen gratis tools meer waarmee je jouw interactiescore kunt vergelijken met die van anderen. Wel kun je jouw score grofweg inschatten met wat simpele rekensommetjes. Benieuwd hoe je scoort ten opzichte van concurrenten? Kijk in de feed van concurrerende accounts naar het aantal likes en reacties per foto, tel deze op en deel deze door het aantal volgers. De interactie van een foto kun je grofweg berekenen door het aantal likes, reacties en saves bij elkaar op te tellen en te delen door het aantal volgers op dat moment. Wil je de interactieratio van een bepaalde periode weten? Neem dan het gemiddelde van de losse interactiescores per foto.
De gemiddelde interactiescore van bedrijfsprofielen is 4,7% (onderzoek Iconosquare, 2019)
B Hoe vaak posten?
Er is geen vaste hoeveelheid die je ‘moet’ posten op Instagram, dat mag je lekker zelf weten, zo lang het maar kwalitatieve content is, waar een interactie uit volgt. Een tijdje terug was het nog hoe meer, hoe beter, maar die tijd lijkt wel voorbij. tenzij je echt een harde kern aan fans hebt, die nooit genoeg van je onderwerp krijgt, zoals Nosstories (nieuws voor jongeren) en 433 (voetbal). Een richtlijn om niet vergeten te worden door je volgers is toch wel een minimum van twee tot drie keer per week. In Stories, die na 24 uur verdwijnen, lijkt het er wel weer op dat hoe meer je er post, hoe meer je gezien wordt. Kijk maar eens naar de aantallen die ondernemerscoach @celinecharlotte post en de snelheid waarmee zij groeit in volgers. Echt goede content kent geen maximum aan uitzendtijd, lijkt wel.
C Statistieken
Ook in de Instagram statistieken zie je steeds meer data verschijnen. Zo krijgt je nieuwe inzichten en met name de data over interactie, bereik en weergaven per post en in zijn geheel is interessant. In een tools als Iconosquare vind je nog veel meer waardevolle statistieken over interactie, die je als doelstellingen kunt meenemen in je Instagramstrategie. Bijvoorbeeld de gemiddelde interactie per bericht, en de gemiddelde interactie per bericht op basis van je unieke bereik.
D Inplannen berichten
Je kunt via Instagram concepten berichten inplannen, maar die moet je nog wel zelf publiceren op het moment dat je dit wilt. Dat is ook een logische stap, want eigenlijk wil je erbij zijn als een bericht live gaat. Op dat moment is het slim daar te zijn om vragen te beantwoorden en op opmerkingen te reageren. Vooruit werken is prettig, maar het moet niet verloren gaan ten koste van het instant karakter van de content op Instagram, en al helemaal in Stories. In andere tools kun je al een tijdje berichten inplannen, maar Stories inplannen is pas sinds dit jaar mogelijk via Later en Iconosquare. Stories inplannen is al helemaal geen aanrader, want stickers en andere interactieve elementen werken niet. En nu is er eindelijk Facebook Creator Studio.
Facebook heeft het mogelijk gemaakt om via Facebook je Instagramposts én IGTV in te plannen in hun Creator Studio. Het werkt als volgt:
- Koppel je Instagramaccount aan de Creator Studio van Facebook via business.facebook.com/creatorstudio/
- Kies de content die je wil uploaden: vanaf je telefoon, je computer of direct vanaf je Facebookpagina
- Crop de content indien nodig, schrijf een bijschrift en voeg eventueel de locatie toe
- Klik op de pijl rechts van de blauwe ‘Publiceren’-knop en kies voor ‘Schema’
- Kies een datum en tijd
- Lay back & relax totdat jouw content online verschijnt!
E Tools
Er komen steeds meer nieuwe tools bij om Instagram te managen, te analyseren en berichten in te plannen, maar de beste tools zijn de partners van Instagram. Iconosquare is voor mij altijd de topper geweest, omdat de analyse hier heel goed werkt, een soort visuele google analytics voor Instagram. Er zijn natuurlijk tools waarmee je meerdere kanalen kunt managen, maar deze kunnen altijd minder met Instagram, tot nu tenminste. Iconosquare, Later en Planoly zijn het meest veelzijdig wat betreft Instagram en hebben bovendien heel goede onderzoeken, blogs en nieuwsbrieven met de laatste inzichten in Instagram.
Wil je Iconosquare aanschaffen? Gebruik dan deze link, zodat ik een kleine kickback fee ontvang!
10. Toekomst van Instagram: losse apps?
Het lijkt erop dat alle features van Facebook bedrijfsprofielen ook in de kleine Instagram app worden gepropt. Bedrijven vragen hiernaar omdat ze op een professionele en accountable manier met dit social media kanaal willen werken. Hierdoor wordt de app steeds complexer en het gevaar bestaat dat het voor gewone gebruikers daardoor minder leuk (luchtig) is. Dat zou heel erg jammer zijn en ik hoop dat Facebook inziet dat het zo zijn eigen platform om zeep kan helpen. Niet voor niets zijn de founders van de app een jaar geleden opgestapt, omdat ze het niet eens waren met deze richting. Laten we hopen dat de paar beperkingen die er nog zijn, die de app nog bijzonder maken, blijven bestaan: geen links kunnen plaatsen en het niet kunnen delen (of viral gaan) in de feed.
Daarnaast is er een grote verschuiving gaande naar privé omgevingen, de communicatie tussen gebruikers zelf. Met de komst van de app Threads, een messaging app voor Instagram vrienden, lijkt de strategie van Instagram om vrienden-onderdelen naar privé te trekken ingezet. Daarnaast lijkt alles voor bedrijven en influencers openbaar te blijven en als je groter bent heb je ook meer mogelijkheden, zoals het plaatsen van links en eigen filters en gifjes introduceren. IGTV, Threads en Local zijn voorbeelden van apps die vanuit Facebook en Instagram benaderbaar zijn, maar ook los te downloaden. De app local is los veel leuker en gebruiksvriendelijker dan in Facebook zelf, waar het heel lastig is om überhaupt om een event te vinden. De nieuwe weg staat nog niet in steen geschreven, die van de losse apps, maar het lijkt de meeste logische oplossing wanneer de populariteit van Instagram dreigt af te nemen. Ook shopping zou apart gezet kunnen worden.
Nog één laatste tip van mij aan jullie: laat je niet gek maken en laat het platform niet je dag beheersen. Instagram kost veel tijd, liefde en aandacht, maar doe dit alleen als je echt geïnteresseerd bent in een gesprek met anderen over een onderwerp dat aan je hart gaat. Doe het niet voor de likes.
En wil je nu zelf aan de slag? Ik geef zowel incompany trainingen als losse trainingen, waar iedereen aan kan meedoen. Ben je starter of gevorderd? Op maandag 2 december geef ik een Instagram Strategie Training voor gevorderden (meer dan 2 jaar actief en meer dan 2.000 volgers) en op maandag 9 december voor starters (net gestart, of minder dan 2 jaar actief en minder dan 2.000 volgers). DM me op Insta voor meer info, of geef je meteen op via justk.cursusdata.nl