Het Tijdschrift wordt NIET gered door de iPad

Foto: Rolien van der Leeuw

Het onderwerp blijft me achtervolgen, de toekomst van tijdschriften.
Schreef ik er in 1998 mijn scriptie over (‘Spreek niet over doelgroepen, maar volggroepen’), vandaag de dag weten we nog steeds niet precies hoe die toekomst er uit zal zien.
Gaat de iPad het tijdschrift redden?

Mijn antwoord: niet in deze vorm
Het woord TIJDschrift is zo ouderwets. Tijdelijk&geschrift, hoe 1.0 kun je zijn?
Papier verdwijnt binnen 5 tot 10 jaar, daar blijf ik bij (zie eerdere blogpost van 24 juli 2010)
Dus een andere vorm moet er komen.
En komt dit soort publicaties dan het beste tot zijn recht in de vorm van een app of een (mobiele) website? Inmiddels weten we dat tijdschriften ‘vertalen’ of ‘verrijken’ absoluut niet werkt. Nadat de hype er af is worden er maar bar weinig losse nummer van tijdschriften verkocht. Wereldwijd.

Hoe ziet een ‘tijdschrift’ er straks dan uit?
Sowieso wordt het een publicatie die niet alleen zendt, maar ook ontvangt (social media). En als het een app wordt, dan wordt het een app die iets kan DOEN (zoals Jeff Jarvis al aangeeft in de discussie op mondaynote.com). En apps werken alleen goed als ze one-purpose zijn. Een moodboard. Een puzzel. Een wekker. Een kompas. Een dj-set.
Dus geen stuk tekst met mooie plaatjes en hier en daar een videootje en een link. Dat kan prima op een blog. Ouderwetse tijdschriften kunnen het beste doorgaan in blogvorm, is mijn mening, mits ze persoonlijk genoeg kunnen worden, want je wilt als lezer wel de afzender kennen tegen wie je aan kan praten. Dus beste tijdschriften: van je redacteuren moet je het hebben!

Ik blog niet vaak genoeg. Voor het schrijven van deze blog werd ik geïnspireerd door de post iPad publishing 2.0

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *