De fashionbloggers discussie

fashion-bloggers_netaporter
Foto van http://www.netaporter.com

Ik had vandaag zo’n moment: dat je een artikel leest en jezelf helemaal op zit te vreten. “OH!” riep ik om de 2 zinnen, “NEEEE” en “Wat een trut”. Het gaat om een artikel van modejournalist Michou Basu op Vrouw van Telegraaf. Ze verwees in haar artikel naar de mededeling van de New York Fashionweek dat men selectiever gaat uitnodigen en met name minder fashionbloggers, omdat het peacock gedrag voor de deur (ook wel de ZOO genoemd) de keel uithing omdat het over hele andere dingen gaat dan waar de focus op moet liggen: ontwerpers, inkopers en gedegen journalisten. En dat deze modejournalist dat helemaal begreep…

Ik werd om zoveel dingen tegelijk boos, dus zowel op Twitter als op Facebook ben ik een discussie gestart. Lees hieronder in de Storify mijn mening en de meningen van onder andere Monique van Loon van Culy.nl Cynthia van Misslipgloss.nl foodblogger en coach Claire van Bluebelle.nl en voormalig online moderedacteur Eveline Kuin. Klik vooral op de Facebookdiscussie, daar zitten heel goede argumenten in van deze verschillende mensen en kampen, niet iedereen is het met elkaar eens, maar dat vind ik fijn, een mooie discussie.

Vanwaar mijn irritatie?

  • Ik word boos om de toon die ze aanslaat, ik lees een enorme minachting voor fashionbloggers, maar dat vindt/merkt niet iedereen, zoals @globalistaa op Twitter, het zal ook zeker mijn eigen interpretatie zijn
  • Ik begrijp niet hoe je als event organisator (in dit geval de fashionweek) deze geweldige ZOO die voor jouw merken en voor jouw neus gebeuren gaat afkeuren en afbreken. Het is het mooiste wat er bestaat als men je merk zo omarmt ookal doen deze mensen het voor zichzelf. Het is alsof je zegt: nee, jullie mogen mijn product niet gebruiken, bekijken of zelfs kopen, jullie zijn te min. De houding van veel grote modehuizen. BAH, afschuwelijk.

Mijn idee? Doe iets met die ZOO! Omarm, bedenk creatieve toepassingen, gebruik de Crowd voor meer aandacht en promotie voor je merken/designers etc. Doe je dat niet dan is het straks afgelopen met je merk, want jouw merk en product worden nu al gevormd  door gezamenlijke gedeelde ervaringen. Dankzij social media. Dankzij de digitale samenleving. Dankzij de versnelde technische ontwikkelingen. Ik wil afsluiten met de reactie op de Facebook discussie van Leonard Bukenya :

Oldskool (ouderwets) is dat een klein elite groepje bepaalt wat goed of fout is in plaats van wat de mensen die je wil bereiken vinden. Of je het mooi of goed vindt is een kwestie van smaak maar de realiteit is vaak toch anders dan mensen liever zelf zien…”

5 Comments

  1. Rowan 10 december, 2013 at 23:02

    Go get them, girl! 😉
    Je hebt helemaal gelijk, vooral dat laatste: Het is net alsof de merken zeggen ‘nee, jullie mogen mijn product niet gebruiken’. Hoe dom is dat?!

    Reply
  2. marina 11 december, 2013 at 09:00

    Een discussie die niet uit kon blijven. Gelukkig eigenlijk. We zitten op alle fronten, dus ook in de journalistiek midden in een belangrijke ontwikkelingsfase. Ervaring leert: hou krampachtiger je hem probeert tegen te houden, des te sterker deze zich tegen je zin in ontwikkelt….so let it go…

    Reply
  3. Esther Vuijsters 11 december, 2013 at 10:15

    Jammer, mensen die nieuwe kansen niet zien. Goed dat je de discussie bent aangegaan!

    Reply
  4. jowie 12 december, 2013 at 22:20

    IK ben het er wel gedeeltelijk mee eens trouwens… Dit filmpje is ook echt niet normaaaaal laat die ‘zoooo’ heel goed zien:http://vimeo.com/61348049

    Reply
  5. Pingback: Council Chic

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *