Het einde van de nieuwsfeed, focus op besloten community’s

De afgelopen jaren was het heel gebruikelijk om in alle openheid dingen te delen via Facebook of Instagram. Maar dat is aan het veranderen, kleinere besloten gemeenschappen worden steeds belangrijker. Ook Mark Zuckerberg, de grote Facebook/Insta/Whatsapp baas, verlegt daarom de focus van zijn bedrijven de komende jaren en zei begin maart:

As I think about the future of the internet, I believe a privacy-focused communications platform will become even more important than today’s open platforms,” Zuckerberg writes. “Today we already see that private messaging, ephemeral stories, and small groups are by far the fastest growing areas of online communication.

De verandering komt voort uit de behoefte naar context

De verandering van open social media kanalen naar besloten en kleinere gemeenschappen met een context komt voort uit de behoefte om de informatiestroom die op je af komt meer te stroomlijnen. Er is gewoonweg teveel informatie. Kijk maar naar Facebook en de kant die Instagram uitgaat. Van het ontbijt van je buurvrouw, tot het nieuws dat Yolanthe en Wesley gaan scheiden tot aan een oproep van Jesse Klaver om aan de klimaatmars mee te doen. Allemaal in een tiental seconden op je afgevuurd. En dan ook nog advertenties tussendoor, waarvan het er steeds meer worden. In het begin hadden we er nog controle over. Volgden we niet zoveel mensen, merken en bedrijven, maar het managen van wie en wat je volgt wordt steeds complexer. Vrienden hebben niet altijd gelijke interesses en wellicht een andere contentbehoefte. De een deelt zijn hele leven op social media, de ander kijkt alleen. Er is daardoor behoefte aan plekken waar je weet wat voor informatie je krijgt of kunt aanleveren en in welke context. En ook een app als Whatsapp is daar te algemeen voor. Je ziet steeds meer communities in niches. Een app voor je voetbalteam. Een app voor ouders van lagere schoolkinderen.

Heeft de verandering ook met de roep om meer privacy te maken?

De behoefte komt ook voort uit de angst voor ‘big brother taferelen’. Nu men begrijpt dat je voor gratis social media kanalen betaalt met je eigen data en privacy komt hier een groeiende afkeer voor. Het is spannend, eng zelfs. Advertenties worden op jou afgestemd, maar straks krijg je geen verzekering meer als je op Facebook zet dat je ziek bent bijvoorbeeld. En mensen hebben gezien dat je voor verkiezingen gewoon beïnvloed kunt worden, en worden hierdoor sceptischer bij het lezen van nieuws op social media. Daarom voelt het veiliger je in besloten omgevingen te begeven waar je weet wat er van je verwacht wordt en vice versa.

Conclusie: einde nieuwsfeed

Mark constateert de beweging naar kleinere communities en zal hier met Facebook en Instagram meer aandacht aan besteden. De man van de nieuwsfeed verliet Facebook in maart, wat volgers kenners het einde van de nieuwsfeed betekent. Zou dit ook voor Instagram gelden? Hier zal ik een volgende blog over schrijven!
Meer hierover kun je lezen op The Verge.

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *