De toekomst van magazines& hun websites

Ooit, way back in 1999, schreef ik mijn scriptie voor de master fashion&branding over de toekomst van tijdschriften. Mijn conclusie was dat eenzijdig zenden niet meer zou werken en dat tijdschriftenmakers echt MOETEN gaan luisteren naar hun doelgroep. En het woord doelgroep was niet de juist, dit moest volggroep zijn, aldus ook Jan Rijkenberg in zijn boek Concepting

Nog steeds eenzijdig zenden

Nu, in 2009, is er nog steeds weinig veranderd op dat gebied. Er zijn voorbeelden van merken die de goede stappen zetten, zoals Viva, Grazia en Elle. Zij zorgen wel voor aanwezigheid op het web en op je mobiel, en komen door interactie op allerlei media in contact met hun lezers/volgers. Ze horen ze en doen wat met hun mening.

Verdwijnen de tijdschriften?
JA! Zeg ik resoluut. Je kunt je toch niet voorstellen dat we wanneer we over een paar jaar over allerlei toegankelijke laagdrempelige apparaten beschikken (denk aan iphone of e-reader), we nog steeds miljoenen bomen kappen en vervuilende drukkerijen laten werken om papieren tijdschriften te produceren?

Maar wat gebeurt er dan met tijdschriften?
Alle tijdschriften die nog geen stevig merk zijn en nog niet genoeg aanwezig op andere media, verdwijnen. Merken die wel op de goede weg zitten, kunnen mee. Ik denk aan een vtwonen-wooncollectie en vtwonen-winkels. Ik denk aan 101woonideeen-tvprogramma en mobiele applicaties die je helpen met klussen. Viva op de ereader, naast het goed lopende forum en de populaire blogs. Wat ik me nog wel afvraag is of een verdienmodel als abonnementen op ‘tijdschriften’ ook kan voortleven via ereaders.

1 Comment

  1. Jerome 6 november, 2009 at 15:22

    Tijdschriften zullen nooit verdwijnen,
    een tijdschrift hoef je niet aan te zetten,
    op te laden en is super-mobiel.
    Ondanks recessie en nieuwe e-readers
    stijgen de oplagecijfers van sommige titels nog steeds !

    Reply

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *