Wie zich schuldig maakt aan discriminatie, racisme of body shaming wordt op Instagram op het matje geroepen. Ook als je je leven iets te mooi maakt, of gesponsorde berichten plaatst die niet geloofwaardig zijn, kun je rekenen op een portie Instagram-kritiek.
Dit item heb ik geschreven voor het radio-programma Nieuws&Co, en is uitgezonden op vrijdag 29 maart. Je kunt het hier terugluisteren, ga naar 16.35.
Wat is er aan de hand op Instagram?
Afgelopen week ging het weer mis bij the Kardashians: we zagen een photoshop-foutje bij een foto van Kourtney waardoor haar benen in een keer twee keer zo lang waren en we zagen een gesponsorde foto van Kloe voor een zeer onverantwoord afslankmiddel. Je ziet dan een enorme tweedeling in de reacties: een aantal voortrekkers met veel volgers levert kritiek, op een serieuze toon of juist met de nodige portie humor, gevolgd door een steeds groter wordende bewuste groep mensen en aan de andere kant de fans die fans blijven en het voor ze opnemen. Berichten met een discutabele boodschap krijgen zoveel aandacht omdat de community (voor-en tegenstanders) deze berichten voorziet van onvervalst commentaar, vervolgens anderen taggen en het bericht met commentaar deelt op Stories.
Dit bericht bekijken op Instagram
Waarom op Instagram?
Tien jaar geleden hadden we dit soort discussies op Twitter: een bekende Nederlander of iemand met veel volgers riep een ander persoon of een bedrijf publiekelijk ter verantwoording waardoor het onderwerp zelfs nieuws werd op andere media. Remember Youp van ’tHek en T-Mobile? Dat bedrijf moest wel even door het stof nadat Youp ze publiekelijk had aangevallen over hun service. Deze discussie is verschoven naar Instagram. Visueel, kort en krachtig zoals bij dit medium past. Jongeren zitten hier en deze Instagram generatie lijkt strijdlustiger en rechtvaardiger dan de voorgaande generaties. Ze weten dat ze een stem hebben en elkaar en zo tegen onrechtvaardigheid kunnen strijden.
Dus het is niet nieuw dat je ter verantwoording word geroepen, maar gewoon verschoven?
Het lijkt een tijdje niet aan de hand te zijn geweest. Het publiek mee laten doen met een discussie werkt omdat Instagram net als Twitter voor een groot deel een open kanaal is. Op Facebook moet je vrienden van elkaar zijn en vinden dit soort gesprekken dus meer ‘achter een slotje’ plaats. En vrienden zijn het vaak eens met elkaar, dus een echte bitch fight zoals op Twitter, of dus nu ook Instagram zul je niet snel zien. Jongeren zijn zich erg bewust van hun eigen bubbel en volgen zowel de voor-als tegenstanders op Instagram. En daarom is Insta ook de plek voor deze gesprekken.
Waar zal deze ontwikkeling van online kritiek toe leiden?
Iedereen zal nog bewuster moeten omgaan met social media, en met name op Instagram, waar zo’n strijdlustige groep zit. Je kunt beter geen groepen beledigen met ondoordachte opmerkingen. Je moet juiste de discussie aangaan, dat is wat accounts als die van Diet_prada, Jameela Djamil en Zeikschrift nu doen: degene die iets roept ter verantwoording roepen en na laten denken tegenover de gehele community: wat kun je nu wel en wat niet zeggen zonder iemand of een heel groep te beledigen? Daar leent Instagram zich perfect voor. Kijk eens naar de populariteit van de accounts en hashtags als bodypositive, genderfluid en feminist. Zeer actuele onderwerpen waar we echt over moeten praten met elkaar!
Populaire hashtags:
#LGBT 26,5 miljoen keer gebruikt
#Feminism 8,5 miljoen gebruikt
#Genderfluid 3,9 miljoen gebruikt
#Bodypositivity ookwel #BOPO genoemd, met 2,9 miljoen foto’s