Instagram is, net als Facebook, net zo onmisbaar geworden in het leven van heel veel mensen. Het succes is te danken aan een aantal zaken, bijvoorbeeld dat je op je smartphone heel makkelijk mee kunt kijken in het leven van anderen en dat er een grote, betrokken community aanwezig is die veel liked en reageert.
Als je het als ZZP-er leuk vindt vaak foto’s en video’s te delen van het verhaal van jouw merk of bedrijf en om erover te praten met geïnteresseerden, dan is Instagram je platform. Ook starten met Instagram?
Ik heb van Instagram zelfs mijn werk kunnen maken. Ik geef Instagram trainingen voor Frankwatching, ik heb een boekje erover geschreven en er staat een e-learning op Studytube. Volg bv mijn Instagram accounts @kirstenjassies of @igmarketingnl
Mijn drie tips voor zzp-ers om te starten op Instagram:
- Dagelijks actief zijn op Instagram
Zorg ervoor dat je dagelijks post en actief bent, volg en like foto’s van anderen en ga in gesprek onder je eigen foto’s en die van zowel volgers als niet-volgers. Hoe actiever je bent op Instagram, hoe meer je ervoor terugkrijgt. Deze interactie is heel erg belangrijk om bij de juiste mensen onder de aandacht te komen. - Relevante hashtags gebruiken #
Plaats bij je foto maximaal 25 relevante hashtags. Hashtags helpen je foto te indexeren op een bepaald onderwerp. Denk aan locatie, kleuren, materiaal, product, maar ga ook op zoek naar hashtags die mensen uit je doelgroep gebruiken. Er zijn heel veel zelf bedachte hashtags en afkortingen, zoals #ootd, wat outfit of the day betekent. het plaatsen van hashtags is de enige invloed die jij hebt om gevonden te worden, de rest wordt door Instagram bepaald - Maak keuzes en zorg voor goede foto’s of video’s
Je zult sneller groeien wanneer mensen in een oogopslag aan je account kunnen zien waarover het gaat, en nog sneller als deze zogenaamde feed er ook nog aantrekkelijk uitziet. Dus zorg ervoor dat je profieltekst duidelijk is, waarom zouden mensen nu jou moeten volgen, en breng een lijn aan in je foto’s. Dat kan met kleur, filter of op onderwerp. Verkoop je bijvoorbeeld scharen en schoenen, maak dan twee accounts. Verkoop je diensten zorg dan voor een concept, bv portretvideo’s waarin je tips geeft aan je (potentiële) klanten, of deel regelmatig slimme quotes.
Dit artikel schreef ik voor het magazine ZTalks, voor ondernemers.