De beste fit tussen social Influencer en alcohol merk: wat mag en kan?

Traditionele media hebben moeite met het bereiken van een betrokken publiek via social media, met name op nieuwe kanalen als Instagram en Snapchat. Daarom schakelen merken echte mensen, oftewel social influencers in om het gesprek op gang te brengen. Maar als het gaat om alcoholreclame, wat mag je dan als influencer wel en niet? En hoe kies je als merk de juiste social influencer?

 

Influencers versus traditionele media

kirstenjassies_influencer

Social Influencers zijn een product van deze tijd: individuele mensen die dankzij blogs en social media kanalen een grote groep mensen aan zich hebben weten te binden. Deze mensen zijn populair bij merken en bedrijven omdat ze meer invloed hebben op hun volgers dan traditionele media dat hebben. Social influencers waren bovendien ook eerder met het omarmen van nieuwe social media kanalen op een persoonlijke manier, iets wat de traditionele media niet deed omdat ze ook niet begrepen hoe het moest. Daardoor zijn er veel populaire bloggers en vloggers en brengen bedrijven en merken een deel van hun advertentiebudget naar deze social influencers. Maar hoe bepaal je welke influencer bij je merk past en hoe vind je ze? En welke merken promoot je als influencer? Hier moeten weloverwogen keuzes gemaakt worden, zeker als het gaat om alcoholreclame, waarmee je niet onzorgvuldig kunt omgaan.

Meest geloofwaardig

Het meest geloofwaardig is een gesponsord blog van een influencer die het product of de dienst al gebruikte voordat de betaalde samenwerking tot stand kwam. Zoek als merk eerst naar influencers in je omgeving: je werknemers of familie of vrienden van de werknemers. En zoek op social media naar influencers die er al over gepubliceerd hebben. Met deze influencers kun je een relatie opbouwen wat kan leiden tot ambassadeurschap, zodat de influencers te allen tijde op een natuurlijke en geloofwaardige manier over je product zullen praten.
Je kunt ook kijken naar de perfecte match qua onderwerp. In het geval van alcoholmerken: check foodbloggers die vaker over drinken en drankjes bloggen of vloggen en lifestyle en travel bloggers die veel vertellen over uitgaan en uit eten gaan.

Check de volgers van de influencers met wie je wilt samenwerken

Wie zijn de volgers precies en zijn ze echt betrokken bij de content: zijn er dus veel likes en reacties? En zijn die reacties inhoudelijk? Dan zit je goed met je boodschap. Ook al gaat het om een relatief kleine groep. Zijn de volgers erg jong, zoals die van bijvoorbeeld veel Youtubers, dan kun je als alcoholmerk niet met ze samenwerken. Kanalen, en dus ook die van social influencers, die meer dan 25% jongeren bereiken, mogen geen alcohol reclame maken of uitzenden.

Creativiteit en kwaliteit kan wel

In de vele samenwerkingen die ik gezien of gemanaged heb, heb ik gemerkt dat hoe creatiever de social influencer is, hoe beter hij of zij geschikte content kan maken voor een adverteerder zodat het bij zijn eigen verhaal hoort.
Met name bloggers en vloggers die in de media hebben gewerkt zoals redacteuren, vormgevers, journalisten, stylisten of fotografen, leveren kwaliteit en zijn creatief.
Op Instagram kwam ik laatst een bijzonder creatieve campagne tegen van een Frans reclamebureau, dat een fake Instagram account was gestart van het Franse meisje Louise Delage. Louise reisde veel, kwam op trendy plekken, droeg mooie kleding en werd zo al snel populair. Ze had wél bijna altijd een glas drank in haar hand. Na een half jaar werd bekend gemaakt dat het om een campagne ging om de jeugd te waarschuwen tegen alcoholgebruik. Het resultaat van deze socialmedia-campagne was miljoenen views en reacties op het account, vele artikelen op het web over de originaliteit ervan en grote aantallen website-bezoekers.

 

👀 Look 👀

Een foto die is geplaatst door Louise Delage (@louise.delage) op

 

Voorbeeldfunctie

De meeste social influencers realiseren zich goed dat ze een voorbeeldfunctie vervullen voor hun fans en volgers. Ze denken goed na over wat ze promoten, of ze de juiste fit hebben met het merk, en in welke mate: nooit teveel suiker, teveel alcohol of teveel kleding kopen. Met name bij alcoholreclame is het belangrijk dat het gaat om een verantwoorde promotie van een lekker drankje en verantwoord hoeft natuurlijk niet meteen saai of moeilijk te zijn! Kijk maar eens naar deze Instagram post van food fotograaf Michelle Yam voor een tequila merk. Een mooie foto van het maken van het cocktailproces past precies bij de interesses en foto’s van Michelle en haar volgers.

 

 

One of my favorite assignments to date is this photo shoot for @SauzaTequila’s “Pitcher Perfect Picture” campaign. This week, they are sharing my photos and tips on taking cocktail and pitcher photos. What’s especially appealing to me about this project is that the tips can be applied to taking photos of anything and not necessarily cocktails. And the whole campaign is #shotoniphone6 because we wanted to convey that taking pretty photos can be accessible with a phone camera or a simple point and shoot, and not necessarily a big professional camera. Feel free to follow along the #SauzaPitcherPics hashtag as they continue to share my photos and tips this week. Hope to see some of you participate in sharing your own photos! ☺️📷 . #Sauza #SauzaTequila

 

Een foto die is geplaatst door Michelle Yam (@michelleyam) op

 

Nieuw type alcoholpromotie

Op dit moment zijn speciaalbiertjes populair, ze worden in elk café gedronken door veel millennials. Dat zie je ook terug op Instagram, hét socialmediakanaal van millennials, zij volgen graag ‘lokale’ of ‘speciaalbier’ brouwerijen als Brooklyn Brewery en Brewdog. Dat doen ze omdat ze het verhaal achter een product willen kennen, en antwoord willen krijgen op vragen als hoe wordt het gemaakt en wie zitten erachter? Dit soort verhalen krijg je het best visueel over het voetlicht via Instagram. De meeste brouwerijen zetten op hun site of in de profieltekst dat men minimaal 18 (NL) of 21 jaar (US) moet zijn om te mogen volgen. Als je sneller wilt groeien of meer interactie wilt is het inzetten van de juiste social influencers, een slimme volgende stap.

 

Het werkt!

Mits je de juiste social influencer inzet voor het juiste merk, kun je veel bereiken. Ik geef altijd het voorbeeld van Instagrammer Negin Mirsalehi die een kop koffie van een bepaald merk promootte waarop alle reacties op de foto waren: wat ben je mooi! Geen woord over de koffie. Vervolgens maakte zij reclame voor een kort broekje en lag de webshop van het betreffende merk binnen no time plat en was dit artikel in een dag uitverkocht. De juiste fit tussen merk en influencer is dus belangrijk. Daarnaast levert het over een langere periode inzetten van een ambassadeur meer op aan betrokkenheid dan het eenmalig inzetten van een influencer voor een campagne.

Eerste (buitenlandse vakantie) biertje 🍻 in Zwitserland. #UrBrau Een foto die is geplaatst door Kirsten Jassies (@kirstenjassies) op

 

Alcohol & Ik

Ook ik doe aan alcoholreclame, al is het onbetaald. Ik ben ook gek op speciale biertjes en wie mij al langer volgt, ziet mij dan ook regelmatig een mooi flesje promoten op mijn Instagram- of Snapchataccount. Ik kan dit omdat de grootste groep van mijn lezers en volgers tussen de 25 en de 50 jaar zijn. Als ik meer jonge volgers had, had ik dit anders aangepakt. Ik wil ook niet dat mijn kinderen van 7 en 10 jaar in aanraking komen met alcoholreclame op de kanalen die zij volgen.. Dat promoten doen veel meer mensen, kijk maar eens op de # van een speciaalbiertje zoals #craftbeer en #IPA. Onder deze # vind je miljoenen foto’s. Allemaal door ‘bierfluencers’ waar alcoholmerken gebruik van zouden kunnen maken op hun eigen socialmediakanalen. En daar hoef je meestal niet eens voor te betalen, gewoon vragen is hier het devies! De perfecte marketing tool: user generated content.

Oproep: STEM!

OOm te laten zien dat ondanks alle regelgeving verantwoorde alcoholmarketing ook leuk kan zijn, is STIVA opgericht, een stichting van Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken. Dat doen ze door jaarlijks de STIVA awards te organiseren, waarvoor je op je favoriete alcoholcommercial kunt stemmen. Het is wel jammer dat hier (nog) geen gesponsorde blogs of vlogs tussen zitten, het is wachten op de eerste inzending uit de hoek van creatieve influencers! Volgend jaar misschien? Ben je blogger, vlogger of marketeer en geïnteresseerd in alcoholmarketing en reclame? Like dan STIVA op Facebook.      Ik hoor graag ook meer over hoe jij omgaat met alcohol op je blog, Youtube- of Instagram kanaal.   Deze blog is gemaakt in samenwerking met STIVA.  

Tijd voor #VolksPils met komkommer. Yummm. #justkselfie Een foto die is geplaatst door Kirsten Jassies (@kirstenjassies) op

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *