E-commerce via Instagram: zo maak je je foto’s shoppable

Onmogelijk om Instagram in te zetten als shopping- of e-commerce kanaal omdat je geen links kunt plaatsen bij je foto’s?  Zeker niet! Er zijn verschillende tools die hier een oplossing voor bieden.

De enige plek voor een link is in je profieltekst. En daar moet je het dus mee doen, een landingspagina voor al je Instagram foto’s. Behalve wanneer je adverteert, dan kun je wel links koppelen aan de foto’s die je plaatst. ‘Gewone’ Instagram accounts zullen hoogstwaarschijnlijk nooit de mogelijkheid krijgen om links aan hun foto’s te hangen, dat is nu eenmaal het verdien model van Facebook en nu dus ook van Instagram. Het niet kunnen plaatsen van een link kan een frustratie zijn voor zowel mensen als merken, want wat kun je dan met Instagram bereiken behalve ‘branding’? Iedereen wil graag zien wat de tijd die je in zo’n kanaal stopt nu precies oplevert, de ROI van Instagram en als je zou kunnen linken naar een specifieke landingspage of zou kunnen verkopen, dan levert het je daadwerkelijk iets meetbaars op. Gelukkig zijn er inmiddels een aantal tools en omwegen bedacht om Instagram shoppable te maken. De ene tool of toepassing is logischer of makkelijker dan de andere. E-commerce via Instagram kan!

In dit blog licht ik vier verschillende mogelijkheden toe:

  1. Via een e-maildienst
  2. Met een ‘tussen’ landingspage en CMS van een tool of app
  3. Via comment-selling
  4. Zelf bouwen

Dash Hudson, Instagram e-commerceDe enige link staat in je profieltekst
Je kunt slechts 1 link plaatsen op Instagram, en dat is in je profiel! Denk dus goed na wat je hier plaatst en zorg er in ieder geval voor dat deze landingspage mobiel is, Instagram gebruikt men tenslotte op hun mobiele telefoon. Ik heb over de profieltekst een uitgebreide blogpost geschreven op Frankwatching, die kun je hier lezen.

1. Liketoknow.it

De eerste shop-toepassing die ik zag op Instagram was LiketoKnow.it, ontwikkelt door de slimme dame die ook affiliate netwerk Rewardstyle heeft opgezet, Amber Venz. Je meld je online aan bij Liketoknow.it met je emailadres. Wanneer je vervolgens op ‘like’ klikt bij foto’s op Instagram getagt met #liketoknowit dan krijg je een email met de producten die op die foto stonden en de links naar waar je ze kunt kopen. Veel fashionbloggers werken met deze tool en Vogue USA deed een test, maar is daarmee gestopt.

2. Tools voor landingspages die Instagram en de productpages van jouw mobiele webshop aan elkaar koppelen

Hier zijn inmiddels meerdere aanbieders op de markt. Degene met de grootste en bekendste klanten is Like2buy.it.
Maar ook in Nederland hebben we hier een aanbieder van voor: 52Grams van Roeland de Jong.

  1. Like2Buy.it
    Grote retailers en warenhuizen als Nordstrom, Target en Wholefoods gebruiken Like2buy om hun Instagrampics shoppable te maken. Het werkt heel simpel: je klikt op de link in het Instagram profiel van Nordstrom en je wordt naar een mobiel geoptimaliseerde shoppagina in je browser gestuurd waar de foto’s van Nordstrom’s Instagram nogmaals staan, maar dan met directe deeplink naar de productpagina. Je kunt er als gebruiker/koper ook makkelijk je favorieten in aangeven, op de like2buy pagina van het merk vind je een tab met ‘my likes’ zodat je later in een keer alles kunt aanschaffen.
    Voor de tool betaal je een vast bedrag per maand. Een half jaar geleden werd gezegd dat dit 1.000 dollar kostte. Vermoedelijk is de prijs nu iets lager. Ook het Nederlandse Fashionchick werkt met Like2Buy.
  2. 52 grams
    De ‘lookbook’ tool werkt hetzelfde als Like2buy, ziet er alleen veel mooier uit! Vandaar de naam ‘lookbook’. Roeland de Jong, de ontwikkelaar van deze tool, werkt er al jaren aan in samenwerking met een aantal grote fashionbloggers. De meeste klanten zijn high end luxury brands als Alexander Wang en Yoox. 52grams werkt met niet met een vast bedrag per maand, maar met een fee per verkocht product.
  3. Dash Hudson
    Dash Hudson is een marketing platform dat begon als een lookbook voor Instagram (eigen app) maar is uitgebreid met vele features, waaronder een tool on Instagram shoppable te maken, net als Like2buy, en het is met name gericht op Fashion. Daarnaast worden merken en influencers hier aan elkaar gekoppeld via campagnes waar influencers zich op kunnen inschrijven. Retargeting van mensen die je producten net niet gekocht hebben is ook een interessante mogelijkheid die zij bieden.

3. Comment-selling
Soldsie is een tool die in principe hetzelfde biedt als de bovenstaande tools, je herkent ze aan de link have2have.it. Ze hanteren een vaste prijs per aantal clicks naar je site, 45 dollar voor 500 tot 1000 clicks bv. Ze hebben een extra mogelijkheid die interessant is: comment selling. Dat betekent dat mensen die app niet hoeven te verlaten wanneer ze iets willen kopen van je. Het enige dat ze hoeven te doen is een reactie te plaatsen met het woord: SOLD. Op dat moment ontvangen ze een mobiel geoptimaliseerde factuur en wanneer ze hebben betaald wordt het product naar ze opgestuurd. Een erg interessante optie!
Dat comment-selling doet Vintage winkel Fox & Fawn ook, alleen met ‘ouderwets’ bellen. Het telefoonnummer staat in de profieltekst, wanneer je een kledingstuk dat gepost wordt wilt hebben, geef je dat aan in een reactie. Je belt ze op en zij plaatsen het woord SOLD onder de foto op Instagram. Zonder ingewikkelde techniek.

4. Zelf bouwen

Je kunt ook zelf een landingspage voor Instagram creëren. Je moet deze landingspage makkelijk kunnen updaten, omdat je alle foto’s die je plaatst op Instagram ook meteen moet plaatsen op die landingspage, met daarbij een deeplink naar het product in jouw mobiele webshop. Een klein CMS-je is dus wel handig. In Nederland heeft Suitsupply dit gedaan. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van deze manier van werken. Hoeveel verkopen ze via Instagram en hoeveel via andere digitale wegen? Zit er stijging in de verkoop? Adverteren ze ook? Het voordeel wat andere tools bieden over zelf bouwen is dat je ook analytics aangeboden krijgt en het vooruit plannen van foto’s en sommige tools zelfs nog meer zoals samenwerken met influencers. Je moet goed afwegen of zelf bouwen en onderhouden van zo’n pagina en CMS voor jouw beter werkt en voordeliger is.

Meer weten over Instagram? Volg @igmarketingnl voor mijn dagelijkse Instagramtips en tricks … op Instagram.
In dit blog op PracticalEcommerce lees je over nog meer tools om Instagram shoppable te maken.
Lees ook mijn populaire blog over het kopen van Instagram volgers, heb je daar wat aan?

Nog meer leren? Volg dan de eendaagse training Instagram Marketing via Frankwatching. De eerste is as. maandag, de volgende op 7 december. frankwatching.com/training/instagram-marketing/

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *