De beste koppen, headlines en de perfecte blogpost – 29 tips

Wat is nu de opbouw van een goede blogpost? En besteed je wel genoeg aandacht aan de kop? Van de tien mensen die je kop lezen, klikken er maar twee door!

Met een leuke blogpost schrijven ben je er nog niet. Denk goed na over je kop, schrijf goede tussenkoppen en soundbites (streamers), zorg voor een begin en een eind, liefst nog met wat persoonlijke ervaring erin… en dan maar hopen dat ‘ie in zijn geheel gelezen wordt. Ik vind de cover van LINDA. altijd het beste voorbeeld als het gaat om goede koppen. Dat is dan ook het coverbeeld geworden voor dit artikel. Lees verder voor meer tips voor de beste koppen, headlines en de perfecte blogpost.

Het is verdomde lastig nieuwe mensen naar je site te lokken. Je deelt je artikel op Twitter, Facebook en Instagram en de usual suspects komen wel. Met wat mazzel komen er nog meer mensen die jou al kennen (van social media) omdat ze dit artikel graag willen lezen.  Met nog wat mazzel word je artikel gedeeld. Maar probeer maar eens op te vallen tussen al het lijstjes geweld en de emotionele video’s en kids van celebs. Zei ik mazzel? Je kunt er wel IETS aan doen natuurlijk. Hier de tips van Buzzfeed, Buffer en Copyblogger, 3 sites waar je veel van kunt leren!

De Perfecte Blogpost volgens de site Buffer

– Headline: de eerste 3 en de laatste 3 woorden zijn het meest belangrijk. Acht vd tien mensen leest de kop, slechts 2 vd 10 mensen de rest van het artikel.
– De storytelling insteek is belangrijk, start bv met een persoonlijke anecdote of die van een expert. Zorg voor een begin, een eind en een ontwikkeling in het verhaal
– Relevant en goed ‚coverbeeld’ (header-image)
– Tussenkoppen voor het scannen
– Produceer kwalitatieve content en denk aan de magische 1,500-woorden grens: blogs met meer dan >1500 woorden worden meer gedeeld
– Gebruik Soundbites/Streaners, tussenkoppen om te delen, die net zo lekker bekken als je headline en die mensen makkelijk kunnen delen, ipv de kop.

>> Voor wie deze blog nog niet heeft gelezen, het is een must! https://blog.bufferapp.com/perfect-blog-post-research-data

Richtlijnen voor de beste koppen, headlines, subkoppen en soundbites

Dan gaan we over naar de koppen, subkoppen en soundbites.

1. Zeg het simpel en direct

2. Noem het voordeel voor de lezer

3. Breng spannend nieuws, je moet dit echt NU lezen!

4. Werkt altijd: DIY en Hoe – Doe – Ik

5. Wees uitdagend, stel een uitdagende vraag

6. Commandeer!

7. Geef het idee van een eerlijke, enthousiaste testimonial

8. Trigger een sterke emotie die de lezer al heeft over het onderwerp

9. Doe een uitspraak waardoor de lezer haar hoofd zal knikken (absoluut!)

> bron http://www.copyblogger.com/proven-headline-formulas/

Voorbeelden van goede koppen en headlines

– 21 PICTURES THAT WILL RESTORE YOUR FAITH IN HUMANITY (best gelezen ooit, op buzzfeed)
– Dit wordt een ROT-woensdag
– 10 Things You Can Learn From the Apple Store
– How You Can Learn a Language in only 10 Days
– Why Facebook is Making Life Hard
– Can Twitter Predict the Future? Pentagon says Maybe

I bought 1500 followers on Instagram and this is what it did for me

Dat is de titel van een blogpost van november 2013 die mij zo’n 60.000 lezers heeft opgeleverd afgelopen jaar en nog altijd zo’n 4000 maandelijkse pageviews. De kop voldeed aan een aantal richtlijnen van goede koppen (stout gedrag, bekentenis, getal, cliffhanger). Maar de inhoud was natuurlijk ook spannend en voldeed aan de verwachtingen, daarom is de blog ook veel gedeeld. Oordeel zelf!

8 x een andere kop voor hetzelfde blogbericht

Verassing – “This Is Not a Perfect Blog Post (But It Could’ve Been)”
Vragen – “Do You Know How to Create the Perfect Blog Post?”
Nieuwsgierig maken – “10 Ingredients in a Perfect Blog Post. Number 9 Is Impossible!”
Wat men niet moet doen – “Never Write a Boring Blog Post Again”
Hoe doe ik – “How to Create a Perfect Blog Post”
Getallen – “10 Tips to Creating a Perfect Blog Post”
Voor wie schrijf je het – “For People on the Verge of Writing the Perfect Blog Post”
Specificeren – “The 6-Part Process to Getting Twice the Traffic to Your Blog Post”

> Bron: https://blog.bufferapp.com/headline-strategies-psychology

6 Comments

  1. Patricia de Ryck 22 februari, 2015 at 11:08

    Wat dat betreft kunnen bloggers veel van tijdschriften als Linda, Viva en Flow leren.

    Reply
    1. kirstenjassies 22 februari, 2015 at 15:06

      En andersom! Want bloggers hebben een veel hoger engagement met hun volgers. Meer reacties, meer contact.

      Reply
  2. Heleen Schrijvershof 11 maart, 2015 at 11:34

    Yes! Een heerlijk overzichtelijk artikel met de echt belangrijke tips. Precies op het juiste moment. Thanks Kirsten

    Reply
    1. kirstenjassies 13 maart, 2015 at 23:45

      Leuk om te horen, dankjewel!

      Reply
  3. Pingback: Daily Cup of Bla Bla Bla » I’m easy like sunday morning…

  4. Linda 18 maart, 2015 at 20:39

    Bedankt voor je tips!!

    Reply

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *