Zorg ervoor dat elke blog- en Facebookpost telt!
Omdat bij veel blogs een groot (of zelfs het grootste) gedeelte van de bezoekers via Facebook komt, moet elk artikel of blogpost die je schrijft concurreren met heel veel andere posts die mensen zien op Facebook: de tearjerkers, grappige filmpjes, groot nieuws op gebied van celebs, lijstjes met 10 tips en nummer 3 MOET je lezen, etc. Dat is niet makkelijk. Je hebt maar een paar seconde waarin mensen bepalen of ze op de link gaan klikken en het artikel gaan lezen. In dit artikel geef ik je tips voor de titel van je blogpost en waarom je jezelf heel goed op de online kaart moet zetten!
Creëer de allerbeste koppen, images en links voor Facebook
Je moet je lezers al pakken met de eerste zin, de header image en eventueel de titel van je artikel dat meekomt wanneer je een link plaats bij je Facebookpost. Waar moet je dan aan denken voor de titel van je blogpost?
Vijf tips voor de titel van je blogpost:
[yes_list]
Vijf tips voor de titel van je blogpost:
[yes_list]
- Gebruik getallen
- Gebruik interessante bijvoeglijke naamwoorden (absoluut, fun, ongelofelijk, bizar, essentieel, perfect, lekker etc)
- Gebruik Wat, Waarom, Hoe of Wanneer
- Beloof je lezer iets wat je ze geeft in je blogpost en wees daar een beetje brutaal in. Durf, maar maak ook waar!
- Probeer de headline-formule uit: Getal of triggerend woord + bijvoeglijk naamwoord + keywoord + belofte
[/yes_list]
Zet jezelf op de kaart als curator op Social media
Wat daarnaast steeds belangrijker wordt, is dat je je kunt onderscheiden doordat jij JIJ bent. Je vrienden, fans en volgers moeten het willen lezen omdat het door jou geschreven is. Hierin kun je je als persoon onderscheiden van de anderen binnen jouw expertise of niche.
Dat betekent dat je je eigen fanbase moet opbouwen op social media. Facebook (als persoon en/of met een page) en Instagram werken goed, maar het werkt nog beter als je bv ook actief wordt op Twitter en/of Pinterest.
Dat betekent dat je je eigen fanbase moet opbouwen op social media. Facebook (als persoon en/of met een page) en Instagram werken goed, maar het werkt nog beter als je bv ook actief wordt op Twitter en/of Pinterest.
Dat HOEFT dus niet perse met alleen maar eigen content, je kunt ook heel goed een goede curator zijn op social media. Laat je volgers zien waar jij je inspiratie vandaan haalt, wie jij volgt en wat jij ervan vindt. Mention deze mensen en merken. Ga daarnaast ook het gesprek aan met anderen op social media, met andere bloggers, met concurrenten, met bedrijven, en geef altijd, altijd antwoord als je iets (beleefd) gevraagd wordt!
Bedankt voor je goede tips Kirsten!
Ik zag dat je het al aan het toepassen was!!
Ik raak een beetje immuun voor dit soort titels. Het wervende titel wordt in het artikel nergens waargemaakt. Dus voor het aantal bezoekers misschien perfect, maar blijven ze daarna ook hangen?
Dat zeggen veel mensen dus ik verwacht dat de immuniteit zeker zal toenemen, maar voorlopig werkt deze voor veel mensen nog heel goed.