Social media rules the fashionscene (uitslag mode-onderzoek)

We willen mode van echte mensen, IRL of via social media. Dat wees mijn onderzoek naar mode-inspiratie uit. Social media rules the fashion scene is mijn conclusie.
Er kwamen in totaal 37 responses op de enquete via Facebook, Twitter en LinkedIn.  Het is dus geen representatief onderzoek, maar geeft wel een indicatie.

Infographic from http://sacfashionweek.com/
Infographic from http://sacfashionweek.com/

Mode-inspiratie 5 jaar geleden en nu
Mensen op Straat 64% > 81%
Fashion magazines 67%  > 31%
Kledingwinkels 72% > 53%
Vriend(inn)en of andere mensen die ik ken 47% > 61%
Televisie 42% > 11%

2. Online Mode-inspiratie
Pinterest 69%
Webshops 61%
Instagram 50%
Merkentrouw en volg ze via social, nieuwsbrief 44%
Fashionblogs 36%
Internationale online magazines 25%
Nederlandse online magazines 19%

3. Fashionbloggers
35% van de mensen laat zich inspireren door modebloggers en de top 3 hiervan is Negin Mirsalehi, Anna Nooshin en Afterdrk , maar de meeste hebben geen vaste favorieten.

4. Websites van modemagazines
De populairste websites van fashion magazines zijn Elle.nl en Vogue.nl en de buitenlandse Vogue en Style.com De meeste mensen (42%) zegt geen enkele website van modemagazines als inspiratie te gebruiken. De reden die ze hiervoor geven is omdat ze nu Pinterest en Instagram gebruiken, of omdat ze de sites van magazines als te commercieel ervaren en unieke of persoonlijke content vinden ontbreken.
De meeste mensen geven aan wel de bladen hiervoor te gebruiken. Als ze wel op de sites komen, komt het doordat ze doorklikken op iets wat ze zien op social. Ze komen er ook wanneer ze gericht op zoek zijn naar een tip of een nieuwe garderobe.

5. Pinterest
2/3 geeft aan Pinterest te gebruiken voor mode-inspiratie. De meeste mensen zoeken via de zoekbalk met een bepaald woord of via een categorie. Men geeft aan mensen en merken te volgen die ze niet perse kennen, maar die een mooie stijl hebben. Ook fashionbloggers worden er gevolgd, maar altijd wordt de stijl/smaak het belangrijkste gevonden op dit kanaal.

6. Webshops
Zara 39%
Anders … 36%
HenM 33%
Asos 25%
Net-a-Porter 25%
Haal inspiratie niet uit webshops 17%
Wehkamp 8%
WelikeFashion 8%
Fashionchick 6%

7. Instagram
De helft van de deelnemers krijgt mode-inspiratie uit Instagram. Met stip op een zijn het de fashionbloggers die daar gevolgd worden, maar ook mode-merken, magazines en en mode-mensen.

Opvallend: de meeste mode-inspiratie komt nog steeds uit het offline leven, van de straat en van vrienden en bekenden. In de open vraag wordt ook meerdere maken ‘echte mensen’ aangehaald. Meer dan de helft gebruikt voor zijn inspiratie Pinterest (veruit de grootste!), Instagram, webshops en fashion blogs en in mindere mate online magazines. De inspiratie van fashion magazines en televisie is met meer dan de helft verminderd.

Mijn mening over de uitslag
Ik had niet bedacht dat offline nog steeds (of zelfs nog meer) inspiratie geeft voor de mode. Ook had ik niet ingeschat dat Pinterest hier Instagram overruled. Wel had ik zelf al geconstateerd de afgelopen jaren dat fashion bloggers niet meer groeien op hun blog, en dat Instagram het beste kanaal voor hun content is, en dat onderschrijft dit onderzoek. Nieuw voor mij is ook dat echte mensen belangrijk zijn in de mode-inspiratie en door de komst van social media wordt het makkelijker echte mensen te volgen. Deze zorgen ervoor dat de magazines en merken het minder goed doen. So … social media rules the fashion scene!

 

5 Comments

  1. Wouter 12 januari, 2015 at 10:02

    Wow ik had ook niet verwacht dat Pinterest populairder zou zijn dan Instagram. Maar dat mode ofline nog steeds groot zou zijn had ik wel verwacht. Inspiratie zoeken is online makkelijk, maar we willen toch een bevestiging van een “authoriteit” (die modebewuste vriend/vriendin, je moeder, de verkoopster) voor we dat gedurfde nieuwe mode item aanschaffen.

    Reply
    1. kirstenjassies 12 januari, 2015 at 11:02

      Hi Wouter, dank voor je reactie. Toch wel opvallend dat real life nu veel meer dan is dan 5 jaar geleden? Alsof we door de hoeveelheid van kanalen toch het liefste op het echte leven teruggrijpen.

      Reply
  2. harriet calo 13 januari, 2015 at 09:57

    al komt het grotendeels overeen met mijn eigen gedrag, het zo onder woorden gebracht te zien, is verhelderend. leuk onderzoek! liefs harriet

    Reply
  3. Kaya-Quintana 15 januari, 2015 at 13:45

    Fashion bloggers groeien niet meer? Dan heb je denk ik 37 “verkeerde” mensen ondervraagt, afhankelijk van hoe je “groei” bekijkt. Met name als je het vergelijkt met volgen via Instagram en echte mensen volgen. Bloggers zijn namelijk echte mensen alleen delen zij hun outfits via hun blogs en die worden enkel groter. Instagram is voor die blogs enkel ondersteuning, uiteraard ligt dat er ook aan welke blogs je dan volgt of onderzoekt.

    Verder wel interessant om te lezen hoe iemand die zelf niet blogged over mode het bekijkt.

    Reply
    1. kirstenjassies 4 februari, 2015 at 11:21

      Hi Kaya, wellicht een laat antwoord, maar ik werk veel samen met fashionbloggers en kijk mee in hun analytics. Bij velen van hen zie ik na een tijdje een stop in de groei via hun blog-bezoekers, terwijl ze wel groeien op met name Instagram. Ik baseer het op zo’n 10 blogs die ik volg. Mijn conclusie is dat outfit-posts heel erg geschikt zijn voor Instagram, je kunt het daar makkelijk volgen, hoe je niet voor naar de blog te gaan.

      Reply

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.