MANIFESTO Do’s & Don’ts voor Bloggers en Brands

Manifesto voor een succesvolle samenwerking tussen bloggers en brands. De do’s en don’ts.

Na 5 jaar met veel bloggers en brands te hebben gewerkt als tussenpersoon weet ik precies de valkuilen aan te wijzen voor beide partijen. De oplossing? Lees dit manifesto en leef ernaar! Bloggers als VosgesParis, Beeldsteil en April&May hebben aangegeven dat ze deze tekst naar geïnteresseerde partijen sturen.

MEET DE BLOGGERS
Zij vertellen een persoonlijk verhaal. Ze hebben een eigen mening, een eigen smaak, een eigen schrijfstijl. Ze zijn concept-bedenker, researcher, redacteur, fotograaf, stylist en social media specialist ineen. De volgers en fans van deze bloggers zijn geïnteresseerd in het persoonlijke leven en de expertise van de blogger en willen graag over hun ervaring horen en hun mening weten. Als een blogger een goede niche heeft of populair wordt, kan zij geld gaan verdienen aan haar content door bijvoorbeeld producten en diensten te promoten die zij leuk vindt.

Bloggers: Meet de Brands

DO’s

  • Merken benaderen die je leuk vindt met een idee dat goed bij jouw blog en volgers past.
  • Een relatie opbouwen met PR-bureaus die de merken vertegenwoordigen en met marketeers van jouw favoriete merken. Als ze jou beter leren kennen gunnen ze je meer.
  • Inzicht geven in je Google Analytics (en Google analytics is een must!) en het engagement op je social kanalen (hoeveel van je volgers zijn trouw en actief betrokken?)
  • Werken aan langdurige deals en relaties met brands. Hoe langer je met een merk samenwerkt, hoe meer en betere content je voor ze kunt creëren en hoe meer geloofwaardig je bent.
  • Blijf zo dicht mogelijk bij jezelf als je een product of dienst promoot. Gebruik je eigen woorden en foto’s. Wees eerlijk, maar niet negatief.
  • Denk creatief mee. Hoe creatiever je bent, hoe meer je kunt samenwerken met merken om een haakje te vinden tussen jouw content en hun product.
  • De adverteerder is jouw klant. En een klant geef je antwoord als hij iets vraagt en behandel je eerlijk en netjes.

DONT’S

  • Een mail sturen en vragen om gratis producten, wanneer je nog nooit contact hebt gehad.
  • Advertenties accepteren waarin je niet de vrijheid hebt om zelf de content te bepalen.
  • Advertenties accepteren die misschien niet bij jou of je blog passen.
  • Persberichten letterlijk op je site plaatsen om brands te paaien.

————————————————————————————————————————————————–

MEET DE BRANDS
Merken hebben een product of dienst waar de medewerkers in geloven. Ze willen anderen via internet enthousiast maken over hun product of dienst en een populaire methode is relevante content creëren voor of met je doelgroep en dit verspreiden via de kanalen waar de doelgroep zich bevindt. Bedrijven zoeken daarom naar mensen met online invloed die dit voor hen kunnen doen. Mensen die het product of dienst omarmen en hun persoonlijke ervaring ermee willen delen met hun volgers.

Brands: Meet de Bloggers

DO’s

  • Bouw een persoonlijke relatie op met bloggers die jouw merk leuk vinden en/of bij jouw merk passen.
  • Organiseer een interessant event voor bloggers waar elke blogger zijn eigen content kan creëren (dus denk aan een mooie locatie en goed licht voor foto’s!)
  • Een relatie is tweerichtings verkeer. Betaal bloggers in geld, in mediawaarde, in mee-ontwikkelen van het product; ze werken graag samen zolang het voor beide partijen evenveel oplevert.
  • Zet je een betaalde campagne uit? Geef bloggers een ‘vrije’ briefing: vertrouw erop dat zij weten welke content het beste ontvangen wordt door hun volgers.
  • Overleg met de bloggers wat je van ze verwacht: hoeveel tekst ze gaan schrijven, hoeveel posts op welke social media kanalen en wanneer.
  • Spreek af welke hashtags en mentions het beste zullen werken voor beide partijen en hoeveel.
  • Overleg met de blogger wat realistische resultaten zijn in views, clicks, likes, comments en shares en hoe en wanneer de blogger dit rapporteert.

DONT’S

  • Onpersoonlijke mail sturen met: beste blogger.
  • Dicteren wat ze moeten schrijven over jouw merk.
  • Bepalen welk beeldmateriaal de blogger moet gebruiken.
  • Ze vragen video te maken wanneer de blogger daar nog niet ervaren in is en weinig volgers heeft op Youtube.
  • Een blogger vragen content te creëren op jouw kanaal, daar zitten zijn/haar volgers niet.

Wil jij als merk samen met influencers aan de slag om content te creëren?
Neem contact met me op voor bovenstaande mogelijkheden of wanneer je andere vragen hebt over samenwerken met influencers.

1 Comment

  1. Debbie 6 oktober, 2015 at 14:30

    Cool, dank je Kirsten. Dit ga ik bewaren en gebruiken.
    Enne, je nieuwe lay-out is leuk!

    Reply

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *