Kijktip: documentaire #followme over likes en volgers kopen

“Wil je meer likes en volgers? Dan koop je ze toch gewoon?” Het kopen van jouw Insta-succes is, volgens ons, nooit the way to go, maar toch gebeurt het aan de lopende band. Programmamaker @nicolaas_veul duikt voor de VPRO-documentaire #followme in de financiële wereld achter Instagram: van bots tot boostboys tot Russische huisvrouwen die betaald commenten.  Je snapt: onze aandacht heeft ‘ie!


Meer likes + followers = meer status
Waarom willen we eigenlijk meer likes, comments en volgers? Volgens de makers van #followme heeft dat alles te maken van status. Want: hoe groter jouw online status, des te groter jouw kans op werk. Voor veel jonge beroepsgroepen, met name in de entertainmentbranche, is dit de keiharde realiteit. Online scoren = baan scoren. In het Parool vertelt Veul: “Ik heb zangeressen gesprokken die van boekers horen dat ze een klus niet krijgen, omdat ze liever iemand anders inhuren die meer volgers hebben. Ook dj’s hebben daar last van. In de modellenwereld moet je bij inschrijving bij een bureau opgeven hoeveel instavolgers je hebt. Instagram heeft zich diep in ons leven genesteld. Toch weten we niet hoe het platform of de economie erachter werkt.”


Om de schaduweconomie achter Instagram te ontleden, duikt Veul er zelf in. Van het kopen van een account van een 15-jarige Marktplaatsverkoper (check de video hieronder) tot €20 per maand betalen voor Russische likes op álles wat hij post, zelfs op een simpele foto van een lepel. Onderwerpen die in de documentaire aan bod komen, behandelen wij ook in ons boek INSTAPROOF – namelijk: Wat is echt en wat is nep? Hoe verzet je je tegen het algoritme? Maar ook: Wie zijn de winnaars en wie de verliezers? En: wat merk jij, als gebruiker, van ‘die schimmige Insta-achterwereld’ als je door je feed scrollt?

https://www.facebook.com/vpro/videos/1584069291698272/

Volg het hele onderzoek via @followme.doc

#followme is meer dan een documentaire alleen. Het is een crossmediaal onderzoek naar”‘de waarheid achter je tijdlijn”, die compleet op Instagram te volgen is via het account @followme.doc. Geheel in lijn met de docu is ook dit account gekocht (via Marktplaats, voor €30 om precies te zijn) en is het merendeel van de volgers hartstikke nep.

Documentaire #followme in première op IGTV

Benieuwd naar de hele #followme documentaire? Dan moet je, net als wij, nog even geduld hebben. De verticale versie (tof!) gaat op woensdag 21 november in première op IGTV (extra tof!). Op NPO3 is de complete docu één dag later te zien: op donderdag 22 november om 20:55 uur.

Ga jij kijken?

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *