REDDING?
Al een tijdje lijkt de redding van de magazines nabij: de iPad, de voorloper van de tablets. De iPad biedt uitgevers een verdienmodel voor de digitale uitgaves van een magazine. En inderdaad, misschien voor Wired en de NY Times, maar NL uitgaves? Gaan die het ook redden door wat mensen ervoor gaan betalen? Think not.
En als magazine-liefhebber moet ik zeggen: het voelt fijn. ‘Bladeren’ door een magazine op de iPad, een filmpje kijken, wat leuke 3D-dingen doen in de trein en thuis op de bank…en er voor betalen, geen probleem.
GEWOON VERTALEN WERKT NIET
Maar…er zijn al zoveel maren. Het magazine vertalen vanuit de papieren versie, bv Indesign (i.s.m. Woodwing) is niet echt makkelijk. En, laten we wel wezen, is dat wel de bedoeling? Het is toch een ander medium, met compleet andere usability en interactie? Van scratch beginnen lijkt het beste. Dan: het verrijken van content: video toevoegen, 3D, interactiviteit, social media, meteen kopen, google maps etc. = allemaal meer-werk. En dan heb je nog allerlei leuke tools die supergeschikt zijn voor de iPad, maar die je toch al op je (gratis) website aanbiedt. Er klopt dus iets niet, het magazine gewoon maar vertalen.
TIJD VOOR NIEUW CONCEPT
Ik denk dat het tijd is om een iPad magazine te maken en de groundrules te leggen voor het nieuwe digitale tijdschrift. Zonder dus een papieren variant. Of misschien toch wel leuk: de uitdaging van het vertalen naar print 😉
Ik las net een heel interessant ANTI-verhaal, met goede argumenten, op de website Interfacelab:
Is This The Future For Magazine Publishing?
I hope not.
I actually think it’s a huge step backwards and I think the wrong people are working on the problem – just like the wrong people were working on the web problem back in the day. Sure, we corrected course and we’re seeing the web done correctly more and more these days – but can the magazine publishing industry afford to get this wrong for any amount of time? Once could argue that the internet is quickly making their industry irrelevant. By the time an article is published in Time, I’ve read six or seven different takes on the same story on the web well before it hits the newsstands. I don’t think that’s a unique or new insight. But now you want me to download 500MB a month just so some print designer can have pixel perfect layouts with custom fonts?
Uitgevers maken nu dezelfde fout die de muziekindustrie 10 jaar geleden maakte…
Met angst/conservatisme bereik je niemand. Slechts met het delen van kennis/enthousiasme kan je een nieuwe “markt” aanboren anno nu. Persoonlijke meerwaarde, bewuste keuze of branding, daar gaat het om..
Pingback: Het Tijdschrift wordt NIET gered door de iPad « Justkirsten's Blog