Papier? NEEEEE. Ik ben anti
Ik was en ben anti-papier sinds 2000 denk ik zo, toen ik websites aan het ontwikkelen was voor tijdschriften. Waarom nog op papier als je aanpassingen zo makkelijk online kunt doen en meteen reacties kunt zien van je doelgroep? Tijdschriften verdwijnen, riep ik. En boeken ook. Niet de inhoud hoor. De vorm. Papier.
Maar ik kreeg geen gelijk
Boeken en tijdschriften bestaan nog, hoewel tijdschriften oplages wel alleen maar blijven dalen en de boekenverkoop eveneens. Het eigenwijze meisje in mij gelooft nog steeds dat het ooit ophoudt, alleen duurt het wat langer dan de 5 jaar die ik het gaf. Het is wachten op dat digitale papier wat mij betreft.
Waarom dan toch een boek schrijven?
Het antwoord is dat er nog geen ander medium is dat zo makkelijk je verhaal kan bundelen als een boek. En een boek lezen kun je doen zonder afgeleid te worden. Want als we dit boek op Insta zouden schrijven, zeg elke dag een nieuwe alinea ofzo, dat zou het veel te versnippert zijn. En papier ging dan nog eens boven een ebook, omdat ons boek ook nog eens heel visueel moest worden (Instagram = beeld) en mooie foto’s nu eenmaal beter werken als ze afgedrukt worden. Stopping power. Een boek heeft bovendien een begin en een eind, iets wat op Instagram en wat dat betreft het hele internet, ontbreekt. Je gaat maar door. Je zoekt een ding op, raakt afgeleid en ‘down the rabbit hole’ it is. Dat heb je niet met een boek.
In 2014 kwam mijn eerste boek over Instagram uit
Het boekje ‘In beeld met Instagram’ heeft 14.000 woorden, en lees je binnen een uur uit, het is onderdeel van de 60-minuten serie van Frankwatching en uitgeverij Haystack. Ik schreef dit boek in een kleine week, vervolgens werd het in boekvorm gegoten en klaar was kees. Geen enkel beeld in dit Instagramboek. Was op zich wel raar, maar dat was nu eenmaal het concept, er is ook een LinkedIn, Twitter, SEO en blog versie in deze serie zonder beeld. Lekker goedkoop en praktisch. Het boekje is na 4 jaar zo’n 2000 keer. verkocht. Ik was er niet echt heel trots op, wilde het heel graag overdoen MET een prachtige vormgeving en instawaardig beeld. En met een update over Stories, bedrijfsprofiel en adverteren.
Zomer 2017: dat boek moest er komen! Zelf publiceren of Uitgever zoeken?
Ik vroeg me af met welke uitgever ik in zee zou moeten gaan, of zou ik het zelf gaan uitgeven? Ik dook in het proces over selfpublishing met het boek APE van Guy Kawasaki (Author, Publisher. Entrepreneur) en dankzij de blogs van Charlotte’s Law, zij schreef het Wetboek voor bloggers. Ik was er al snel uit dat ik dit teveel werk vond. En opsturen, dat is helemaal niet mijn ding. Natuurlijk had ik dat soort werkzaamheden kunnen uitbesteden, maar dan moet je het alsnog regelen. Belangrijkste vraag aan mezelf: wil ik met dit boek geld verdienen of wil ik er PR mee genereren? Dat laatste was het geval. Een fijne hand-out bij trainingen. Een relatiecadeau. Al mijn kennis in een mooi boek. Maar een inkomstenbron? Dat hoefde niet perse. Een uitgever is dan de slimste keuze. De keuze welke uitgever was snel gemaakt: wie maakt er nu mooie visuele boeken? En wie ken ik al heel goed? Uitgeverij Snor natuurlijk! Ik werk al jaren prettig met Annemarieke en Claudette uit Utrecht en ze maken mooie cadeauboeken zoals Snap en Shoot van Zilverblauw, Relax mama van blogvriendin Elsbeth Teeling en Limonade van The Holy Kauw Company. Zo’n boek wil ik, dacht ik. Ik vroeg Claudette of ze open stonden voor een boek dat eigenlijk voor business bedoeld is, over Instagram. En dat was eigenlijk meteen al een JA! Alleen was hun insteek een cadeauboek en mijn insteek een ‘volledig overzicht en alle toepassingen’ voor een bedrijf op Instagram. We moesten wel even naar elkaar toe komen wat betreft insteek, maar dat is gelukt.
Samen schrijven?! Met Joyce Nafzger natuurlijk!
Tegelijkertijd bedacht ik dat het misschien wel goed was het boek te schrijven met iemand die beter is met woorden dan ik. Die leuke koppen bedenkt en heel precies is. Iemand die wat jonger is en ook een groot Insta-netwerk heeft. Zo viel Joyce Nafzger me een paar jaar geleden (wat zeg ik, 2014 was het) op als stagiaire bij Cosmopolitan. Eigenwijs, zoals veel van die jonkies, en ze kon ook verdomd goed schrijven. En had ook nog veel verstand van bloggen en vloggen, want ze was zelf ook beautyvlogger, prettybrilliant, als je het mij vraagt. En toevallig ook haar vlognaam 🙂.
Dus toen ik 2 jaar geleden iemand zocht om samen Instagramtrainingen mee te geven, moest ik aan Joyce denken. Leek mij wel handig, iemand die de communicatie rondom de trainingen regelde en met mij de trainingen geeft, zodat ik niet uitgeput thuis kom. En dat doet ze goed! En daarom vroeg ik Joyce dit boek met me te schrijven. Al die snappy, leuke koppen en tekstjes met een twist: da’s dus Joyce. Soms moesten we haar ‘pinky promise’ woordkeuze wat afremmen, maar beter snappy dan saai denk ik altijd maar. En nog een goede eigenschap die ik mis: ze kan drammen en doorzetten jonguh! Die krijgt alles voor elkaar. Laat Joyce maar een event regelen, zie daar ons Instaproof boeklancering! Wat een feestje was dat!
Een Instaproof concept & vorm: wie kan dat?
Een toen dacht ik: naast die topteksten moet er ook een topdesign komen. Laat ik nou al sinds 2008 graag werken met Rolien van der Leeuw, ook begonnen bij mij als stagiaire van mijn oude school AMFI en later heb ik haar meegenomen naar vtwonen. Ik ben wel een beetje boos geworden toen ze mij bij de digitale afdeling inruilde voor print, maar achteraf gezien was dat best een slimme beslissing voor haar. Ze is heel happy op die redactie en maag heel toffe projecten doen zoals het blogazine. Ik kon me gewoon geen fijnere designer voorstellen dan Rolien. Ze is net als Joyce een doordrammer, een perfectionist en dat leidt tot de beste resultaten. Zie dit boek!
Maar omdat Rolien bijna fulltime werkt en ook moeder is, wilde ze graag een vormgeef partner en die vond zei in Sigrid. Sigrid, die naast designer ook fotograaf is en hele mooie foto’s van ons en voor in het boek maakte in de Snorfabriek. Ik kende Sigrid van toen zij vormgever was bij het magazine 101 woonideeën. Ik leerde haar tijdens het proces kennen als iemand die niet bang is om hard te werken en door te trekken. Een man met een sportschool, twee kinderen, en maar al die avonden en weekenden werken aan dit boek. Dankzij Sigrid en haar kijk op mooi beeld en toffe instagram accounts zaten we ook snor. TEAM COMPLEET.
“Team Work Makes the Dream Work”
Instaproof het boek: en nu
Dit papieren document bevat mijn en Joyce kennis. Een boek dat misschien in 4 weken geschreven is, maar waarvoor ik al 8 jaar dagelijks op dat platform actief ben en meer dan 4 jaar lang honderden mensen en merken heb getraind om die kennis te krijgen. Partij voor de dieren, vtwonen, NPO, Linda, om er maar een paar te noemen. Kennis gebundeld in een document met een begin en een eind, iets wat je zo vreselijk mist op het internet. Waar je meer dan 15 seconden naar een foto kunt kijken. Met prachtige foto’s uitgekozen door de leukste en beste designers. Met snappy headlines van Insta-girls.
Instaproof, het lanceringsevent
Een boek lancering maakt dat je even stil staat en viert wat je maakt. En dat doen we niet vaak genoeg. Elkaars werk waarderen. Offline. Dus dat event moest er ook komen. Op een Instaproof locatie, met zoveel mogelijk Insta influencers en Instagrammers die hebben meegewerkt. Liefst gaven we iedereen een boek, zo ver de voorraad strekte, en we hadden 100 goodiebags geregeld. Op 4 september was het zo ver: van 17 tot 19 uur in Sissy Boy, met catering van The Holy Kauw Company, aankleding van Te Leuk Event Design en een interview met Insta couple Jorg Ruis en Sanny zoekt Geluk. Hier vind je de foto’s. Er kwamen meer dan 100 mensen naar de lancering, zo bijzonder! Iedereen van wie we foto’s hebben mogen gebruiken in het boek zette daarna het boek op Instagram. Ook het event werd goed verslagen op Insta. Iets wat we niet meteen verwacht hadden: alle mensen die het boek kopen plaatsen deze ook op Insta, zo leuk! Dus nu hebben we heel veel mooie foto’s van ons boek en meteen heel goed vindbaar op de hashtag #instaproof. Hebben we die mooi geclaimd dankzij het boek!
En hoe verder? Een nieuw boek natuurlijk!
Het kriebelt alweer. Dat deed het al terwijl ik dit boek schreef. Het volgende boek wordt er een met een helikopter view over de ontwikkeling van onze beeldtaal van de afgelopen 10 jaar. Insta, snapchat, video, vloggen, whatsapp en de effecten hiervan op communicatie, wat betreft mensen en maar ook bedrijven. Of het papier wordt weet ik nog niet, ik ga eerst brainstormen met vrienden die dezelfde fascinatie als ik delen: hoe ziet een boek anno 2019 of 2020 er nu uit?
“Ik schreef Instaproof omdat ik de Instagram kennis die ik de afgelopen 8 jaar heb opgedaan met bloggen, presentaties en trainingen geven wilde bundelen in een instawaardig visueel papieren boek waarmee ik mensen van begin tot eind kan helpen Instagram te leren inzetten”
Wat levert Instaproof op?
Trotse vrienden en ouders, dat is het mooiste wat een boek schrijven oplevert. Ik stond al in de bel lijstjes van veel journalisten, dus de interviews blijven komen zoals eerder. De oprichters van Instagram stapten vorige week op en zowel de NOS als het Jeugdjournaal stonden op mn voicemail. Qua PR daar niet veel extra. Wel wat vermeldingen in oude media, maar niet zoveel als de online aandacht. Ik vermoed dat Joyce en ik wel onder een heel grote Instagram doelgroep bekender aan het worden zijn en ook ons account @instaproofnl is hard gegroeid van 3800 volgers voordat het boek uitkwam naar 5300. Er worden dagelijks 50 Instaproof exemplaren besteld bij BOL.com, dat is ook leuk om te weten! De eerste druk is uitverkocht, de tweede wordt deze week geleverd en we maken ons klaar voor de derde druk die waarschijnlijk voor de decembermaand aangerukt moet worden. Mooi om cadeau te geven toch?
Conclusie: een boek schrijven of niet?
Als de kennis in je hoofd zit zeg ik absoluut: doen! Een boek is een mooi tijdsdocument. Doe je het voor de PR ga dan voor een uitgever die ook jouw doelgroep kent en ondersteunt en maak je onderwerp niet te groot. Tip: schakel voor je boek experts, en het liefst influencers in. Mensen die beeld leveren, teksten leveren, of mensen die je interviewt, die ook jouw boek kunnen delen. En een lanceringsevent: DOEN! Laat het moment niet zomaar voorbij gaan. Het kost wat, maar levert je nog veel meer op. Zorg wel dat zo’n event genoeg leuks biedt aan mensen.
Hier zie je een aantal Instagram posts over het boek:
Dit bericht bekijken op Instagram
Pingback: Een webshop is geen carrière nee - Kirsten Jassies