Eureka!

Er zijn merken waarvan content de main business is. Uitgevers van o.a. tijdschriften, kranten en boeken zitten in interessante, maar moeilijke tijd. Content is er in overvloed en gratis. Wat kun je er mensen nog voor laten betalen?

Maandenlang heb ik zitten nadenken over nieuwe business voor uitgevers, goede content kunnen maken moet toch iets waard zijn? Maar niet

op de ‘oude’ manier. Geen grote redacties. Niet alleen je content op papier. Alle medewerkers zichtbaar op social media, allemaal online influencers die bijdragen aan de promotie van de content, en de naam van het merk. Tot zover, want waar zit het geld dan, als er voor online content niet betaald wordt?

Op de conferentie South by Southwest heb ik wel leuke dingen voorbij zien komen, maar geen enkel concept (ontstaan vanuit een bestaand contentmerk) wat geld verdiende. Tot ik van het weekend las over Brit + Co en ook de link legde met Blogger Swissmiss en haar designstudio.

Online vóór Offline
In tijdschriften worden zulke mooie dingen gemaakt, zowel verhalen als grafische dingen en fotografie, maar ‘geheim’ gehouden op papier, voor een klein gedeelte van de mensheid dat ervoor wil betalem.
Mijn advies: DEEL ZE met de wereld! Op die manier krijgt je merk steeds meer waardering en kun je nieuwe producten of diensten ontwikkelen die een grote achterban hebben.
Ahaa!
Dus toch niet alleen maar content, er dienen zeker producten en diensten ontwikkelt te worden!
Het is het superbelangrijk dat er mensen bij betrokken worden die verstand hebben van techniek zodat je apps of mobiele producten kunt maken. Deze hebben een goede match met content, maar de makers moeten echt de young smart kids/techhies zijn die anders kunnen denken. En pas trial&error en de lean start up methode toe: testen bij je potentiële gebruikers voor je iets groots lanceert! Want 9 vd 10 nieuwe media concepten zal het niet redden.

Brit + Co en SwissMiss
Brit is een jonge dame die de creative lifestyle community brit.co
is begonnen met veel beeld en filmpjes van food, beauty, fashion en home deco.
De content is meteen ook op je mobiel geoptimaliseerd en gratis. Ze werkt samen met grote adverteerders om de content te maken, heeft een klein team met bloggers en techhies die allemaal supersocial en tech-savvy zijn. Daarnaast maken ze apps, de eerste is een weddingplanner app, waar voor je betaald. Ze zijn nog veel meer kleine producten aan het ontwikkelen, die ze straks makkelijk kunnen pluggen dankzij het platform. Het enige ding is: ze kunnen dit omdat ze funding hebben wat betekent dat ze waarschijnlijk nog geen winst (of zelfs verlies?) maken.

Comes in Swissmiss
Designblogger Swissmiss was altijd al designer, maar werd groot (veel traffic) dankzij het bloggen. Doordat ze deze grote achterban heeft, en natuurlijk een topdesigner is, heeft ze nieuwe concepten kunnen lanceren als Tattly, de Teux Deux app, Creative Mondays en een creatieve werkplaats. Haar team is klein (zo’n 6 man), maar bestaat oa uit 2 techhies. Ze hebben geen funding, want dat wil Swissmiss niet. Voor mij een voorbeeld van een succesvol merk dat vanuit content echte producten/concepten kan lanceren.
Et voilà!

Nog ander model mogelijk
Merken die producten of diensten voeren, zijn allemaal op zoek naar content, omdat contentmarketing één van de weinige vormen van marketing is die nog goed werkt, in deze connection-economie (red: zie artikel Seth Godin) Een samenwerking met contentmerken/makers is ook een businessmodel! Maar dan wel zonder èchte redactionele vrijheid (iets wat de jeugd van tegenwoordig niets lijkt te schelen).

BTW, dit is mn eerste treinblog, met de WordPress iPhone app geschreven.

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *