De mythe van de modebloggers – interview Nieuwe Revu

De mythe van de modebloggers, het artikel waarvoor ik geinterviewd werd staat deze week in de Nieuwe Revu. Geschreven voor Rianne Meijer, beter bekend als @Globalistaa op Twitter.

Hollandse_blogkoninginnenb
What happened?

Toen ik een maand geleden het artikel las van modejournalist Michou Basu over het ‘terecht’ buitensluiten van modebloggers bij de New York Fashionweek, gingen mijn haren recht overeind staan. Ik startte er meteen een discussie over op Facebook, kreeg bijval van een aantal grote bloggers als Monique van Loon en Miss Lipgloss en vatte alle reacties samen in een verhaal via Storify. Om die reden vroeg journalist Rianne Meijer mij voor haar artikel over modebloggers.  Ik moet zeggen dat

het artikel, net als bij Michou, ook een enigzins afzeikerig toontje heeft richting (wannabe) bloggers, zeker omdat het zowel start als eindigt met het commentaar op hen. Het verhaal wordt uiteindelijk van alle kanten belicht. Goed dat ik die voor mij logische en goede kant mocht vertegenwoordigen, samen met collega Anouk Yve, oprichter van Creators of desire, dat sinds 1 januari ook onderdeel is van het influencersnetwerk dat ik heb opgezet voor Sanoma: http://www.Blogtoday.nl (nieuwe site coming soon).

Sjoemelen? No way!
Een kanttekening bij de uitspraak van Michou: ze beweert dat het effect van campagnes op blogs uitblijft en dat bloggers sjoemelen met statistieken. Dat is precies wat wij (Blogtoday) inzichtelijk maken met campagnes bij bloggers op Blogtoday: dat het wel werkt, met inzage van Google analytics statistieken, en die liegen niet! Tuurlijk zijn er bloggers die liegen over bezoekcijfers, maar dan val je meteen door de mand als je een campagne doet en je de resulaten moet aantonen.
Het filmpje waarmee het artikel start, over het voor de gek houden van Fahsionweek bezoekers, vind je hier. In de omschrijving van het filmpje denk je dat het om fashionbloggers gaat, maar dat is niet het geval: het zijn fashionsta’s oftewel fashion-fans, met of zonder blog.
Ik maak wel opmerkingen die natuurlijk prachtig staan als quote in een blad, maar niet voor alles of iedereen gelden.
Maar he, af en toe moet je bolde uitspraken doen:

“Als fashionblogger moet je bloedmooi zijn”

( ik doel op een aantal zeer succesvolle modebloggers die echt gorgeous zijn, maar heus niet allemaal)

“30+ is bejaard in blogland”

(ik wil hiermee 30+ aansporen meer te bloggen en meer in zichzelf te geloven)

Bloggers: kwaliteit of crap?
Ik ben zoals jullie weten helemaal pro-bloggers, een fenomeen dat uitgevers en journalisten moeten omarmen ipv bashen. Bloggers maken content en veel van hen hebben volgers en interactie en zelfs fans, sommige heel veel fans. En wie bepaalt wat kwaliteit is in dit digitale tijdperk?
Je kunt kwaliteit van content op meerdere manieren beoordelen, op de oldskool manier: kennis is macht, of op de nieuwe manier: volgers is macht. Voorbeeld: een bloggger schrijft belabberd Nederlands (hier ben ik zelf ook geen ster in), maar weet wel een goed verhaal neer te zetten en heeft hierdoor duizenden volgers. Dan kan iemand beweren dat de kwaliteit van content van de blog slecht is, maar die duizenden volgers vinden het kennelijk toch de moeite waard om te volgen of te lezen.

En als ware digitaal-fanaat en schaamteloze blogpromoter, maar ook magazine fan plaats ik het artikel (gefotografeerd) integraal op mijn blog. Content is er om te verspreiden! En koop die Nieuwe Revu nu hij nog in de winkel ligt! Ook leuke artikelen over Privacy (van oa email), een kijkje bij een jeugdbende en een interview met Peter Klashorst.

Hieronder het hele artikel ‘De mythe van modebloggers’

Modebloggers_nieuwerevu1

 Modebloggers_nieuwerevu2b

Modebloggers_nieuwerevu3bModebloggers_nieuwerevu_4b

 

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.