Contentmarketing, hoe doen HEMA en Pastoe dat?

Afgelopen donderdag 3 oktober leidde ik een panel over contentmarketing en social media op het eerste E-Home&Deco congres in de RAI tijdens de woonbeurs. In mijn panel zaten de marketing managers van HEMA, NL designmeubelmerk Pastoe, Blogger en webshophouder Jantine van April & May en designer Floris Hovers. Een aantal highlights uit de sessie:

Contentmarketing_ehomdeco_panel

HEMA
195.000 Facebookfans / 32.398 Twitter / 4.589 Pinterest / – Instagram
HEMA heeft 3 mensen op social zitten. Facebook is met

200.000 likers hun meest interessante kanaal. De marketingafdeling wil liefst alleen inspireren, maar af en toe moeten er acties en keiharde sales gedaan worden van de sales afdeling. Die afwisseling is best lastig. Succesvolle cases zijn o.a. de ‘Hoe eet je je Tompouce app’ en het HEMA testpanel, daar wil iedereen graag aan meedoen. HEMA doet nog niet aan webcare via twitter. De gratis Clafoutis actie van vorig jaar was ècht per ongeluk, aldus Angelique de marketingmanager. HEMA doet ook aan Pinterest en Instagram (@hemanederland) en constateert dat hier een heel andere doelgroep zit, die zich anders gedragen.

HEMA_socialcase

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pastoe
19.604 Facebookfans / 2.845 Twitter / 899 Pinterest / 585 Instagram
Pastoe heeft meer dan 20.000 fans op Facebook, en er zijn er veel internationaal, met name Brazilië is goed vertegenwoordigd. Het aantal fans is met name in het jubileumjaar toegenomen, het mooie Nederlandse merk bestaat dit jaar 100 jaar! Liesbeth, de marketingmanager beheert de social media kanalen zelf. Dat de fans internationaal zijn, maakt het promoten van berichten lastiger, want elk laand blijkt een eigen smaak te hebben.

Floris Hovers
231 Facebookfans
Floris was een goede in het panel, om duidelijk te maken dat niet iedereen al keihard aan de slag is met social. Hij gebruikt alleen Facebook, en alleen omat zijn broer vond dat het tijd werd en de page voor hem was gestart. Hij heeft er nog maar weinig vrienden (254). Instagram kende Floris niet en Jantine van April&May vertelde hem dat zijn werk best populair is op Pinterest, waar hij zelf ook niets mee doet. Hij wil wel overigens, want ziet dat het storytelling dat hij doet dmv zijn werk heel goed kan werken als contentmarketing, vooral het kijkje in de keuken. Floris bekendste design zijn de zeilbootjes van shampooflessen en de speelgoed tractors.

April&May
4.484 Facebookfans / 2.184 Twitter / 4.732.853 Pinterest / 2.344 Instagram
Tijdens het panel heeft Jantine het meeste te vertellen. Dat komt omdat zij van deze 4 panelleden zèlf al 4 jaar met haar blog en de social media kanalen aan de slag is gegaan. Uit Pinterest krijgt ze het meeste verkeer op haar webshop. Niet zo gek met bijna 5 miljoen volgers. Die ze overigens met een beetje geluk heeft verkregen omdat 2 van haar pinboards een aantal maanden door Pinterest zelf zijn gefeautured in het aanmeldproces. Ook werkt Instagram voor de verkoop, ze heeft daar 2500 volgers. Na het posten van een agenda op Instagram, werden er meteen een aantal exemplaren besteld in haar shop. Terwijl je geen links kunt plaatsen op dat kanaal!

Emerce Eday
Emerce heeft allerlei spin offs bedacht van EDay, hèt (allereerste) event voor alle NL digitalen, zoals EFashion en EHome & Deco. De presentaties en keynotes op zo’n E-day zijn geschikt voor beginners, dus gaan niet erg de diepte in.  Wel superhandig om te netwerken, want elke digital evangelist is er die dag. Dit jaar vindt EDay plaats op 10 oktober. Ik ga voor het eerst sinds jaren niet, want er zijn eindelijk andere events die wat dieper op het online vakgebied ingaan. Bovendien geef ik as. donderdag een presentatie aan mijn collega’s van Sanoma: Bloggen is NETwerken, en deze was binnen een paar uur vol! Er is een grote behoefte binnen Sanoma aan het leren opzetten van een blog en het optimaal gebruiken van je social media kanalen. Laat ik daar nu net veel over weten 😉